ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen – en problematisering av erfaringslæringens plass

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16094
DOI
https://doi.org/10.7577/nbf.3428
Thumbnail
View/Open
article.pdf (1.092Mb)
Publisher`s version (PDF)
Date
2019-06-24
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Lafton, Tove; Furu, Anne
Abstract
Artikkelen retter fokus mot begrepet erfaringslæring, for å undersøke studenters læringsutbytte i spenningsfeltet mellom teoretisk undervisning og praksis. Utdrag fra fokusgruppesamtaler, valgt ut gjennom tematisk analyse, danner utgangspunkt for å diskutere hvordan ulike innganger til begrepet erfaringslæring kan skape mulighetsrom i møter med studenter som har rik praksiserfaring fra barnehagefeltet. I artikkelens teoretiske landskap beveger forfatterne seg fra Dewey, via Biesta og til Latour, for å utdype begrepet erfaringslæring. Lærerutdannere og studenters ideer om erfaringslæring og barnehagen som læringsarena problematiseres i lys av hva og hvordan kunnskapsressurser aktiveres i ulike praksiser. Avslutningsvis løftes noen dilemmaer som kan være fruktbare å problematisere for lærerutdanningene selv, i deres arbeid med læringsutbytte.
 
In this article the focus is on the concept of experiential learning, in order to investigate what possible learning processes might become in the tension between theoretical and practical knowledge. Extracts from focus group discussions, chosen through thematic analysis, stear the discussion of how different gazes on the concept experiential learning can create both opportunities and dilemmas for teacher educators when engaged in learning processes together with experienced students in the kindergarten field. The article deals with the concept of experiential learning, and moves from Dewey, via Biesta and to Latour. Teacher educators and students' ideas about experience learning and kindergarten as an important learning arena are problematized in light of what and how knowledge resources are activated in different practices. In conclusion, some dilemmas are raised which can be fruitful in order to problematize the concept learning outcome for teacher educations themselves.
 
Description
Source at https://doi.org/10.7577/nbf.3428.
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus
Citation
Lafton, T. & Furu, A. (2019). Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen – en problematisering av erfaringslæringens plass. Nordisk Barnehageforskning, 18(1). https://doi.org/10.7577/nbf.3428
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [666]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)