dc.contributor.advisor | Mikkelsen, Rigmor | |
dc.contributor.author | Søfting, Katrine Fredrikke Eliseussen | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T10:30:51Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T10:30:51Z | |
dc.date.issued | 2019-05-13 | |
dc.description.abstract | Elevvurdering for læring er en sentral satsing og klart forankret i styrende dokumenter og lovgivningen på utdanningsområdet i grunnskolen. Hvordan eleven kan være en hjelp og støtte for hverandre i undervisningen er en viktig del av dette tema om elevvurdering. I en casestudie har jeg observert læringspartnermetoden gjennom et utvalg av tre læringspar fra mellomtrinnet i en grunnskole over tre uker. Formålet er å identifisere mønster og trekke, innen og mellom de tre læringsparene, gjennom observasjonene, som medfører at det er noen forutsetninger som er viktige for at metoden skal bidra til å støtte læringen. Et sosiokulturelt perspektiv er benyttet som vektlegger betydningen av interaksjon i praksisfellesskapet for å skape motivasjon og læring blant elevene. I tillegg utgjør et sosialkonstruktivistisk ståsted og hermeneutikken viktig teoretisk ramme.
Noen forutsetninger er av mer grunnleggende karakter enn andre, hvor tillit og trygget for å skape gode følelsesmessige relasjoner er den mest grunnleggende. Språket som medierende artefakt og hvordan språket både blir benyttet og utviklet seg i læringsparene er også av grunnleggende karakter. De to grunnleggende forutsetninger skaper grunnlag for evnen til motivasjon, inkludering, selvreguleringen, samarbeid og elevvurdering i læringsparene.
Casestudiet og de forutsetninger som er identifisert, skaper grunnlag for nye spørsmål som gjelder egenskaper ved sammensetning av læringspar. Henholdsvis faglig nivå, kjønn, tidligere erfaring og oppgavetype. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16120 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Læringspartnermetoden | en_US |
dc.title | Sitte med læringspartner eller ha en å sitte med?
En casestudie om forutsetninger som kan ha betydning for læringspartnermetoden, slik at den kan bidra til å støtte elevenes læring | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |