Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Rigmor
dc.contributor.authorSøfting, Katrine Fredrikke Eliseussen
dc.date.accessioned2019-09-09T10:30:51Z
dc.date.available2019-09-09T10:30:51Z
dc.date.issued2019-05-13
dc.description.abstractElevvurdering for læring er en sentral satsing og klart forankret i styrende dokumenter og lovgivningen på utdanningsområdet i grunnskolen. Hvordan eleven kan være en hjelp og støtte for hverandre i undervisningen er en viktig del av dette tema om elevvurdering. I en casestudie har jeg observert læringspartnermetoden gjennom et utvalg av tre læringspar fra mellomtrinnet i en grunnskole over tre uker. Formålet er å identifisere mønster og trekke, innen og mellom de tre læringsparene, gjennom observasjonene, som medfører at det er noen forutsetninger som er viktige for at metoden skal bidra til å støtte læringen. Et sosiokulturelt perspektiv er benyttet som vektlegger betydningen av interaksjon i praksisfellesskapet for å skape motivasjon og læring blant elevene. I tillegg utgjør et sosialkonstruktivistisk ståsted og hermeneutikken viktig teoretisk ramme. Noen forutsetninger er av mer grunnleggende karakter enn andre, hvor tillit og trygget for å skape gode følelsesmessige relasjoner er den mest grunnleggende. Språket som medierende artefakt og hvordan språket både blir benyttet og utviklet seg i læringsparene er også av grunnleggende karakter. De to grunnleggende forutsetninger skaper grunnlag for evnen til motivasjon, inkludering, selvreguleringen, samarbeid og elevvurdering i læringsparene. Casestudiet og de forutsetninger som er identifisert, skaper grunnlag for nye spørsmål som gjelder egenskaper ved sammensetning av læringspar. Henholdsvis faglig nivå, kjønn, tidligere erfaring og oppgavetype.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16120
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectLæringspartnermetodenen_US
dc.titleSitte med læringspartner eller ha en å sitte med? En casestudie om forutsetninger som kan ha betydning for læringspartnermetoden, slik at den kan bidra til å støtte elevenes læringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)