Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStien, Kirsten
dc.contributor.authorNilsen, Linda
dc.contributor.authorRahkola, Malin
dc.date.accessioned2019-09-09T12:08:35Z
dc.date.available2019-09-09T12:08:35Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractVi har gjennom en kvalitativ studie tatt for oss læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, på hvilke måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, og ikke minst fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer når det skal inn i skolene. Prosjektet ble gjennomført på tre ulike skoler, hvor vi gjennom halvstrukturerte kvalitative intervju hadde samtaler med tre lærere og to rektorer med ulik grad av erfaring i yrket. Våre funn tilsier langt på vei at lærerne har en forståelse som beror på deres egne erfaringer og meninger om fenomenet, og er i liten grad påvirket av andre. Rektorenes forståelse er derimot i større grad påvirket av Utdanningsdirektoratets definisjoner. Innenfor temaet implementering av dybdelæring i skolen, kom det frem at alle skolene er i startgropen. Utfordringer de hevder kan oppstå i endringsprosessen er blant annet knyttet opp mot tid, sammenheng mellom fag, lærernes endringsvilje, skolekultur og det å bryte med tradisjonell undervisning. Gjennom dybdelæringens betydning for aktørene i skolen, trekkes blant annet det å gå bort fra tradisjonell undervisning, frigjøring fra lærerbøker, lære elevene å lære, dialogiske og elevaktive undervisningsmetoder, refleksjon over egen læring, utforskning og det å tilpasse opplæringen etter fremtidens samfunn, frem som viktige faktorer for dybdelæring i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16129
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleDybdelæring- fra begrep og metode, til læringssyn. En kvalitativ studie av læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, hvlike måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, samt fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)