Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Mirjam Harkestad
dc.contributor.authorUrland, Sigrid Mathilde Bech
dc.date.accessioned2019-09-09T12:09:49Z
dc.date.available2019-09-09T12:09:49Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractTemaet for studien er gjennomføring av spesialundervisningen. Formålet med studien er å finne ut hvordan pedagogisk personell vurderer spesialundervisningen i praksis. Studien har følgende problemstilling: ”Hva vektlegger pedagogisk personell i forbindelse med gjennomføring av spesialundervisningen?” For utdypelse av problemstillingen er to forskningsspørsmål valgt knyttet til betydningen av kompetanse og ulike sentrale faktorer i gjennomføring av spesialundervisningen. Masteroppgaven er basert på aktuell teori og forskning basert på gjennomføring av spesialundervisning. Teorien baseres på en sosiokulturell tilnærming, der det er flere faktorer som kan påvirke hverandre for hvordan spesialundervisningen fungerer i praksis. Tiltakskjeden, komplementaritetsteorien, assistentens rolle og forventninger til elever med særskilte behov er noen av temaene som blir beskrevet i studien. Studien har en hermeneutisk tilnærming. Det er en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervju av tre assistenter og tre spesialpedagoger fra tre ulike skoler. 50 % av gjennomføringen av spesialundervisningen foregår med assistenter (GSI, 2018). Denne studien indikerer på at det er assistentene som utfører hovedjobben av spesialundervisningen, mens spesialpedagogene av og til blir brukt til andre oppgaver i skolen. Omfattende bruk av assistenter, mens kvalifiserte lærere blir brukt til andre formål er bekymringsfullt (Webster & Blatchford, 2013). Resultatene viser til at flere av assistentene opplever det av stor betydning at spesialpedagogene har god kompetanse, slik at de kan få verdifull veiledning i arbeidet med elever med særskilte behov. I tillegg vektlegger flere av informantene at spesialundervisningen bør inneholde god delingskultur med kollegaer, for å drøfte spesialpedagogiske temaer. Angående bruk av eksterne veiledere, viser datamaterialet til delte vurderinger om bruk av pedagogisk psykologisk tjeneste. De faktorene som informantene trekker frem som sentrale i utførelsen av gjennomføringen, er at det er et behov for å ha fleksible planer, stabile relasjoner og en spesiell tilpasning til den konkrete eleven.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16130
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleSpesialundervisning i praksis. En kvalitativ studie av gjennomføring av spesialundervisningen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)