Høysensitive elever og tiltak for å unngå overstimulering i klasserommet. Hvordan kan læreren tilrettelegge for at elever med et høysensitivt personlighetstrekk skal unngå å bli overstimulert i klasserommet?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16131Date
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Pedersen, EirinAbstract
Hvordan kan læreren tilrettelegge for at elever med et høysensitive personlighetstrekk skal unngå å bli overstimulert i klasserommet? I følge forskning er 1 av 5 mennesker høysensitive, noe som tilsvarer 4 elever i en klasse på 20 og 60 elever på en skole med 300 elever. Å være høysensitiv vil si at man tar inn mer stimuli enn normal- sensitive når det gjelder lys, lyd, lukt, berøring og inntrykk. Man kan se på det som å mangle et filter for å sile ut de stimuliene som man ikke trenger å ta innover seg. En skolehverdag som høysensitiv kan derfor tenkes å være utfordrende- så hva kan læreren gjøre for å bistå disse elevene?
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: