dc.contributor.advisor | Popovici, Stefan | |
dc.contributor.author | Pedersen, Eirin | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T12:13:34Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T12:13:34Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Hvordan kan læreren tilrettelegge for at elever med et høysensitive personlighetstrekk skal unngå å bli overstimulert i klasserommet? I følge forskning er 1 av 5 mennesker høysensitive, noe som tilsvarer 4 elever i en klasse på 20 og 60 elever på en skole med 300 elever. Å være høysensitiv vil si at man tar inn mer stimuli enn normal- sensitive når det gjelder lys, lyd, lukt, berøring og inntrykk. Man kan se på det som å mangle et filter for å sile ut de stimuliene som man ikke trenger å ta innover seg. En skolehverdag som høysensitiv kan derfor tenkes å være utfordrende- så hva kan læreren gjøre for å bistå disse elevene? | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16131 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Høysensitive elever og tiltak for å unngå overstimulering i klasserommet. Hvordan kan læreren tilrettelegge for at elever med et høysensitivt personlighetstrekk skal unngå å bli overstimulert i klasserommet? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |