Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Rigmor
dc.contributor.advisorKarlsen, Silje Solheim
dc.contributor.authorFuru, Beate Isaksen
dc.contributor.authorRørnes, Mathilde Digre
dc.date.accessioned2019-09-09T12:43:26Z
dc.date.available2019-09-09T12:43:26Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan lærerne arbeider med skjønnlitteratur i et danningsperspektiv. For å svare på forskningsspørsmålet har vi valgt en kvalitativ tilnærming, der vi har brukt observasjon og intervju for å samle inn datamateriale. Studiet ble gjennomført på to ulike skoler, og med to lærere der den ene arbeidet på 5. trinn og den andre på 7. trinn. Våre funn viser at litterære samtaler og produksjon av tekst ble brukt gjensidig i arbeid med skjønnlitteratur, og ga elevene mulighet til å ta del i et tolkningsfelleskap der deres tanker og refleksjoner ble utfordret. I de litterære samtalene undersøkes teksten innhold, form og språk. Dette kan utvikle elevenes etiske og estetiske dømmekraft og bidra til danning. Produksjon av tekst blir brukt som en forlengelse av den litterære samtalen, der elevene får bruke litteraturkunnskapene til å produsere egne tekster. Gjennom å produsere egne tekster kan elevene utvikle seg til å bli språk – og formsikre, noe som kan bidra til danning ved at elevene kan bli aktive deltakere i tekstkulturen. Samtidig kommer det frem i våre funn at kultur for dialog lager rammer for elevenes deltakelse, og kan derfor være en forutsetning for at de didaktiske tilnærmingene skal være dannende.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16141
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleSkjønnlitteraturens danningspotensial. Et casestudium om lærernes didaktiske tilnærminger til skjønnlitteraturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)