Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Eva Jenny Benedikte
dc.contributor.authorFurulund Eriksen, Nina
dc.contributor.authorThomassen, Ida Marie
dc.date.accessioned2019-09-12T10:45:55Z
dc.date.available2019-09-12T10:45:55Z
dc.date.issued2019-05-21
dc.description.abstractTemaet for denne studien er «digitalt samarbeid». Digitalisering har åpnet for nye muligheter for samarbeid på tvers av, og internt i bedrifter. Det tradisjonelle samarbeidet endrer seg, og vi opplever nye utfordringer knyttet til dette. For å undersøke temaet har vi valgt problemstillingen: «Hvordan påvirkes relasjonene hos Kivijervi Entreprenør av digitalt samarbeid?». For å besvare vår problemstilling har vi gjennomført en casestudie av Kivijervi Entreprenør AS (heretter Kivijervi) hvor vi har sett på to samarbeidsrelasjoner i totalt tre team. Bedriften har et internt fokus på digitalisering og en fremoverlent holdning. Vi har valgt en kvalitativ metode for innsamling av empiri, noe som har gitt oss et rikt datamateriale som vi har benyttet til videre analyse. Vårt bidrag er en beskrivelse av hvordan digitalt samarbeid kan påvirkes av kommunikasjon, tillit, kultur og lederatferd. Ved å se på to ulike samarbeidsrelasjoner har vi fått temaet belyst fra flere ulike vinkler, og vi ser at de ulike faktorene vil påvirke det digitale samarbeidet på forskjellige måter. Det vil derfor kreves en ulik tilnærming til digitalt samarbeid i relasjonene. Benyttes denne kunnskapen om relasjonene til å tilpasse seg vil bedriften kunne oppnå bedre samarbeid og dermed styrke relasjonene. Hovedfunnet i vår studie er at uten en klar strategi bak implementeringen og bruk av digitale verktøy vil samarbeidet svekkes. Funnet baserer seg på at informantene opplyser om at det i dag oppleves som digitaliseringen skaper større avstander mellom teamene. Digitaliseringen har åpnet for at mange arbeidsoppgaver utføres digitalt og det endrer kommunikasjonsmønster, tillit og kulturen i bedriften. Også lederatferden må tilpasses til den digitale hverdagen, og ledelsen må være oppmerksom på deres rolle.en_US
dc.description.abstractNøkkelord: digitalt samarbeid, digitalisering, kommunikasjon, tillit, kultur, lederatferd, ledelseen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16167
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901F
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleDigitaliseringens inntog i byggebransjen. Effekter av digitalt samarbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)