Ansattes erfaring med den innledende fasen av en organisasjonsendring i Statens vegvesen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16186Dato
2019-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er informasjonsformidling i endringsprosesser.
Tilførsel av kunnskap om ansattes holdning til endring og hvordan endring kan utløse forskjellige reaksjoner hos de ansatte vil være viktig for å forstå og skape endringsberedskap. Kommunikasjon er et viktig hjelpemiddel for å formidle informasjon, og innholdet i informasjonen må rettes mot organisasjonsmedlemmene slik at man kan forebygge usikkerhet og redusere motstand.
Hensikten med studien er å få innsikt i hvordan ansatte erfarer endring og opplever informasjonsformidlingen ved endringer. Det vil undersøkes gjennom problemstillingen:
Hvordan oppleves selve endringen og informasjonsformidling i startfasen av en endringsprosess?
For å belyse problemstillingen ble det utarbeidet to forskningsspørsmål:
1) Hva var reaksjonen på endringen?
2) Hvordan erfarte de ansatte informasjonsformidlingen underveis?
Problemstillingen og forskningsspørsmålene er blitt undersøkt gjennom en kvalitativ forskningsmetode, der vi har gjennomført undersøkelsen i en offentlig organisasjon som gjennomgår en endringsprosess på grunn av regionreformen 2020. Vi gjennomførte intervju med ansatte i organisasjonen, for å deres perspektiv på informasjonsformidlingen i endringsprosessen.
Våre funn kan konkluderes med at organisasjoner som skal gjennomføre endringer, bør være bevisst på at informasjonen som formidles under prosessen må være konkret og relevant for den enkelte ansatte.
Nøkkelord: Informasjonsformidling, endringsberedskap, motstand
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: