Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkrøvset, Siw
dc.contributor.authorBjørk, Janet Margaret
dc.date.accessioned2008-09-23T11:04:36Z
dc.date.available2008-09-23T11:04:36Z
dc.date.issued2008-05-15
dc.description.abstractDen nasjonale strategiplanen "Et felles løft for realfagene" involverer svært mange aktører i en nasjonal dugnad for å sikre bedre kvalitet og økt rekruttering til fagfeltet. Tiltaksplanen ansvarliggjør mange, men ser ut til å ha glemt skolene. Bakgrunnen for strategiplanen er bekymringen over at norske elever skårer lavt i internasjonale undersøkelser, og at for få velger realfagskrevende studier. Målet med dette aksjonsforskningsprosjektet har vært å finne ut hvilket ansvar den enkelte skole har for å følge opp, og hvordan skolelederen kan bidra til å nå målene. Gjennom "et forskende partnerskap" med realfagseksjonen på egen skole har vi prøvd å finne ut hvilke tiltak som kan skape mer motivasjon, bedre resultater og økt rekruttering. Det teoretiske grunnlaget baserer seg på E.L. Dales teori om pedagogisk profesjonalitet (1997) og G. Bergs teori om frirommet for skolers utvikling (2003). Gjennom to fokusgruppeintervjuer med elever fra henholdsvis R1 og 2T har også elevenes synspunkter blitt trukket inn i analysen og drøftingen av prosjektet. Aksjonsforskning har vist seg som en bra tilnærming pga endringsaspektet i prosjektet, og har bidratt til økt bevisstgjøring om hvordan både lærere og skoleledere kan utvide sitt handlingsrom og ta i bruk flere arenaer i opplæringen. Pedagogisk refleksjon på alle nivå bli et nøkkelord for en utvidet lærer- og skolelederprofesjonalitet.en
dc.format.extent453597 bytes
dc.format.extent2071 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/plain
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1618
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1393
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-3902nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectaksjonsforskningen
dc.subjectrealfagen
dc.subjectrealfagsstrategien
dc.subjectpedagogisk refleksjonen
dc.subjectpedagogisk profesjonaliteten
dc.subjectskolelederen
dc.subjecthandlingsromen
dc.subjectfriromen
dc.title”Nasjonal realfagsstrategi – hva gjør vi?” : et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til implementering av den nasjonale strategiplanen ”Et felles løft for realfagene” i videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel