• Forholdet mellom kristendom og folketru i Krabvaag (1905) av Regine Normann. Ein analyse av korleis konflikten mellom kristendomen og folketrua arter seg 

      Solbakk, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      I denne oppgåva analyserer eg korleis konflikten mellom folketru og kristendom artar seg i Krabvaag. Eg skal granske konflikten både på eit individuelt og samfunnsmessig nivå. Spesielt vil eg gå inn på korleis hovudpersonen Paulina taklar konflikten. Eg ser på konflikten som ei motsetning i Paulina, ho klarer ikkje å integrere kristendomen og folketrua godt nok i seg sjølv. Det er mora Karen som er ...
    • "Forslag til ei løysing" - En analyse av Marianne Clementine Håheims Svart belte i et didaktisk perspektiv. 

      Vinne, Ida Bakkejord (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2019-05-15)
      Å velge skjønnlitteratur som skal leses i norskfaget er et sentralt didaktisk anliggende. Man må tenke på hva som kan motivere elevene, hvilket nivå elever er på og hva man ønsker de skal sitte igjen med. Svart belte er en selvbiografisk roman som gir et nyansert bilde av det å leve med spiseforstyrrelser. For protagonisten i Svart belte (2015) av Marianne Clementine Håheim, er spiseforstyrrelser ...
    • Fortell meg alt - En analyse av Kristín Ómarsdóttirs skuespill Segðu mér allt 

      Bjørnsten, Ine Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-02)
      Oppgaven er en analyse av den islandske dramatikeren Kristin Omarsdóttirs skuespill Segðu mér allt (Fortell meg alt) fra 2005. Fortell meg alt, med undertittelen Verdensbildet til ei 12 år gammel jente, handler om Guðrún som er 12 år gammel og lam fra livet og ned. Hun bor sammen med foreldrene sine i en drabantby til Reykjavik, og skuespillet viser oss virkeligheten sett fra hennes synsvinkel, ...
    • Fostering Critical Thinking and Ethical Awareness in English through Historical Consciousness 

      dos Santos, Andreia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-09-15)
      This thesis investigates how historical consciousness can be used as a literary tool of analysis in English in upper secondary school to foster the core value “Critical thinking and ethical awareness” specified in the Norwegian Education Act 2020. Based on the research on critical thinking, ethical awareness and historical consciousness, and considering the competence aims in English, a lesson plan ...
    • Fostering Intercultural Competence in Norwegian ELT through reading Multimodal Young Adult Fiction - An analysis of internalized and institutional racism in Walter Dean Myers’ Monster and Angie Thomas’ The Hate U Give 

      Andreassen, Silje (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      This thesis investigates Walter Dean Myers’ Monster (1999) and Angie Thomas’ The Hate U Give (2017), in light of how these two multimodal young adult novels depict internalized and institutional racism through incorporating the concepts Double Consciousness and Counter-storytelling. Written from the narrative perspective of a young male and female African American protagonist belonging to different ...
    • Fra hedendom til kristendom i Bodvars saga. Vera Henriksens trilogi i middelalderismeperspektiv 

      Heldal, Anja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan Vera Henriksen skildrer overgangen fra hedendom til kristendom på Island i trilogien Bodvars saga fra 1980-tallet. Fokuset mitt er todelt. Jeg drøfter både om Henriksen fremstiller kristendommen på en mer positiv eller negativ måte enn hedendommen, og hvilken holdning hun viser til det norrøne samfunnet generelt. Mitt teoretiske perspektiv er middelalderisme, ...
    • Frå Minnesota til Hardanger. Ei nærlesing av tre dikt av Robert Bly og Olav H. Hauges omsetjingar av dei. 

      Øvergaard, Wenche (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004-05-10)
      Denne hovudoppgåva er ei nærlesing av tre dikt av den amerikanske poeten Robert Bly og Olav H. Hauges omsetjingar av dei same tre dikta. Dei tre dikta av Bly er: ”Waking from Sleep”, ”Driving Through Minnesota during the Hanoi Bombings” og ”Six Winter Privacy Poems.” Desse dikta er i Hauges omsetjingar blitt til:”Me vaknar or svevnen”, ”På veg gjennom Minnesota medan dei bombar Hanoi” og ”Seks ...
    • Fridtjof Nansens forhold til naturen : en analyse av "Frilufts-liv : blade av dagboken" 

      Samuelsen, Lene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Ved å nærlese sentrale essay i Frilufts-liv. Blade af dagboken (1916) ut fra et estetisk og etisk perspektiv, tydeliggjør jeg i denne oppgaven hvilke meningsdimensjoner som er typiske for Nansens forhold til naturen, og derigjennom også det samfunn som han selv er en del av. Nansens Frilufts-liv tilhører den retningen som på anglo-amerikansk kalles nature writing. Av min undersøkelse kommer det frem ...
    • From Villain to Hero. The Shifting Social Role of Vampires in Stoker’s "Dracula" and Meyer’s "Twilight." 

      Skavik, Katrine Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      The following thesis explores the evolution of the vampire narrative through an examination of Bram Stoker’s "Dracula" (1897) and Stephenie Meyer’s "Twilight" (2005). The thesis is divided into two parts: a literary analysis and a pedagogical part. The first part of the study will investigate the novels vampires to examine where the similarities end and the differences begin. This will be explored ...
    • Garra boját ja fiinna nieiddat - Heteronormativitehta sámi čáppagirjjálašvuođas 

      Oskal, Berit Margrethe Andersdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Dán dutkamušas guorahalan movt heteronormativitehta boahtá ovdan sámi čáppagirjjálašvuođas. Ulbmil lea gávnnahit makkár kultuvrra sámi čáppagirjjálašvuohta ovddida normálan, lunddolažžan ja árvvus adnojuvvon kultuvran ráhkisvuođa ja seksualitehta dáfus, ja mii lea dasto dat mii olgguštuvvo dahje hilgojuvvo. Dutkamuša vuođđun leat queer-teoriijat, sosialiserenteoriijat ja sohkabealsosialiserenteoriijat, ...
    • Gender Performativity in The Handmaid's Tale and The Hunger Games 

      Kirkvik, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-29)
      This thesis is about female characters and gender in two dystopian novels, The Handmaid’s Tale and the contemporary phenomenon The Hunger Games, and how they relate to each other and to men. The larger focus will be on individual freedom through gender performance through the references to the romance plot, thus emphasizing gender as a social construct. Further this work explores how the gender ...
    • Gender, sexuality and the quest for understanding in young adult fiction novels featuring transgender characters, using Rick Riordan’s Hammer of Thor and Meredith Russo’s If I Was Your Girl. 

      Åsebø, Stian Martin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      An exploration of LGBTQIA+ gender and identity, with emphasis on transgender issues, in Rick Riordan’s Hammer of Thor and Meredith Russo’s If I Was Your Girl. Using concepts of intersectionality, gender performativity and resistance consciousness, the text contextualizes these award-winning young adult fiction novels within the framework of the Norwegian curriculum and exploring some potential for ...
    • Gendered Agency and Subjectivity in Hanna Pylväinen's "We Sinners" (2012) and North American (ex-) Laestadian Women's Life Narratives 

      Jensen, Ellen Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2018-06-04)
      Despite the poly-vocal and heterogeneous gendered realities that come through in "We Sinners" and (ex-) Laestadian women's life narratives, from the perspectives of secular society and mainstream feminism, the role or place of North American Laestadian women—in the “home,” “social networks,” and “believer communities”—would likely be interpreted as laden with patriarchal oppression. This study aims ...
    • Ghosts of Literature: Tracing the Spectral in Samuel Taylor Coleridge and Mary Shelley 

      Minssieux, Nelly (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      This thesis investigates the ways in which literature can access the spectral as an alternative to dualist discourse within the selected works of Samuel T. Coleridge and Mary Shelley. Western dualistic philosophy promotes a sharp distinction between the ontological categories of mind and matter, life and death, being and non-being. Within such a system of binaries, hierarchies arise, in which mind ...
    • Gjennom symbolene. Et jungiansk blikk på skapelse og det feminine i Voluspå 

      Wynn, Aase (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1999-06-12)
      Hovedoppgaven Gjennom symbolene. Et jungiansk blikk på skapelse og det feminine er en jungiansk analyse av det norrøne gudediktet Voluspå fra Den eldre Edda, der sammenhengen mellom skapelse og det feminine i Voluspås myter blir undersøkt. Voluspå består av mange mytefragmenter. Samtida kjente til disse mytene som den moderne leser bare kan sette sammen som et ufullstendig puslespill. Jung knytter ...
    • The Great Gatsby - flappers and philosophers in the upper secondary classroom. A historical-biographical reading, watching and studying of Fitzgerald's novel 

      Tennes, Ragnhild Seel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-16)
      This master's thesis tries out a historical-biographical approach to the challenge of teaching English literature in Norwegian upper secondary schools in three steps according to three curricular aims. In selecting The Great Gatsby for this purpose, I discover the opportunity to kill several birds with one stone when I enable my students to interpret and analyse the novel, compare to film versions, ...
    • Green Wisdom in Grey Futures. An analysis of Cormac McCarthy’s The Road and Saci Lloyd’s The Carbon Diaries 2015 and why we should teach them 

      Hansen, August (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-28)
      This thesis examines two works of climate fiction, Cormac McCarthy’s The Road (2006) and Saci Lloyd’s The Carbon Diaries 2015 (2009), and suggests ways to teach them. The thesis draws on ecocritical work from theorists such as Lawrence Buell and criticism regarding the Anthropocene and ideas on how to integrate climate change in the English subject (ENG01-04). It argues that teachers of all subjects ...
    • Grenseoverskridelser og samfunnskritisk blikk i Knut Ødegårds diktsamling " Det blomstra så sinnsjukt." 

      Larsen, Irene Karin Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Masteroppgaven tar for seg det samfunnskritiske perspektivet, og de grenseoverskridende elementene, i Ødegårds diktsamling "Det blomstra så sinnsjukt." De grenseoverskridende elementene kan på mange måter sees i sammenheng med samfunnskritikken, en kritikk som først og fremst ligger implisitt i diktene. En sentral teoretiker i denne oppgaven er Mikhail Bakhtin. Bakhtin var grunnleggende opptatt av ...
    • Grunnleggende motiv som lignelser i tre romaner av P.O Enquist 

      Larsen, Jørgen Berg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-09)
      Denne masteroppgaven tar sikte på å analysere motiver i Per Olov Enquists romaner Nedstörtad Ängel (1985), Kaptein Nemos bibliotek (1991) og Liknelseboken (2013). Motivene analyseres basert på Mikhael Bakhtins filosofi knyttet til intertekstualitet, samt Søren Kierkegaards filosofi om kjærlighet og tro. I masteroppgaven kommer det frem at motivene i romanene, og på tvers av dem, bygges som lignelser ...
    • "-Guhtta álddu!" Náhkehasat romána guovddášpersovnnaid analysa 

      Gaup, Anna Ravna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-04)
      Čoahkkáigeassu Mun lean dán masterdutkosis guorahallan váldopersovnnaid Matti Aikio románas Náhkehasat. Persovdnaguorahallamis guorahalan persovnnaid rollaid muitalusas, sin mihtilmasvuođaid ja eallinoainnu. Guorahallamiid lean geavahan etablerejuvvon oarjemáilmmi girjjálašvuođametodologiija ja eamiálbmotmetodologiija. Lean geavahan luohteteoriija teorehtalaš vuođđun čilgen dihte persovnnaid ...