Skolen og de gode hjelperne
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/1628Date
2008-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I denne oppgaven har vi sett på samhandlingen mellom PPT, BUP, barnevern, skolehelsetjenesten og skole i arbeidet med elever som er ferd med å falle utenfor dagens skolesystem. Vi har benyttet en kvalitativ tilnærming til feltet ved at vi har gjennomført halvstrukturerte intervju med representanter fra hver organisasjon. På bakgrunn av intervjuet laget vi fortellinger på 1,5 – 2 sider som ble grunnlaget for vår narrative fremgangsmåte.
Disse fortellingene ble analysert ved hjelp av en kulturanalysemodell utviklet av E. Aadland. Modellen baserer seg på å finne kulturuttrykk som er åpne og skulte. Disse åpne og skulte verdiene drøftet vi opp mot Guttorm Fløystads tre begrunnelsestyper: Pliktetikk, konsensusetikk og konsekvensetikk. Pliktetikken er mandatet fra myndighetene til institusjonene. Konsensus etikken er hvordan institusjonene tolker mandatet og omsetter det i handling. Konsekvensetikk er resultatet av konsensus. I drøftelsen av konsensus i organisasjonene har vi benyttet organisasjonsteori med fokus på interne og eksterne forhold og hvordan dette påvirker samhandlingen mellom organisasjonene og derigjennom den enkelte elev.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2008 The Author(s)
The following license file are associated with this item: