Now showing items 37-56 of 169

    • Eiendom på russisk. Er свой og sin så like som vi tror? 

      Fyhn, Sofie Kristine Andersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-09)
      I denne oppgaven ser jeg på hvordan eiendomspronomen brukes på norsk og russisk. Sin på norsk og свой russisk skal i teorien kunne brukes likt i 3.person. Så hvorfor da fikk jeg stadig høre om norske studenter som hadde problemer med å bruke eiendomspronomen rett på russisk? Var dette isolert til kun å gjelde 1.person og 2.person, der refleksivt pronomen ikke kunne brukes på norsk, men kunne brukes ...
    • El Aspecto perfectivo y el aspecto imperfectivo en español y ruso. Un estudio contrastivo de los sistemas aspectuales en español y ruso. 

      Shilo, Artur (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      The objective of this thesis is to investigate in a comparative way the aspectual systems of Spanish and Russian through an examination of the Russian translation of a Spanish text. The book that i am going to use for this research is one of the greatest literary works of 20th century - One Hundred Years of Solitude by Gabriel García Márquez. Specifically. I will explore the perfective and imperfective ...
    • El papel de la coerción en la alternancia ser / estar con adjetivos 

      Veas, Carolina Andrea Sandoval (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      This thesis examines the distribution of the Spanish copulas ser and estar with adjectives of different semantic categories. The focus of the analysis is the way in which combinations of Individual Level Predicates with estar, and Stage Level Predicates with ser can result in new readings of nominal predicates. Naturally occurring data are taken from Corpus del Español in order to study these ...
    • El papel de la motivación en la enseñanza de ELE. Un estudio aplicado a ser/estar/hay e imperfecto/indefinido 

      Evensen, Aina Hernández (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-07)
      I denne avhandlingen undersøkes det hvordan man kan undervise kontrastene i spansk grammatikk som ikke finnes i den norske for å fremme elevenes motivasjon. Oppgaven fokuserer på to ulike verbale kontraster: ser/estar/hay og indefinido/imperfecto. Disse kontrastene er utfordrende for norske elever fordi de må lære seg en ny språklig logikk, noe som krever en dypere forståelse. Når elever står ovenfor ...
    • El pretérito anterior en el español contemporáneo: datos y análisis 

      Smedsgård, Ivar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      This work is an investigation into the meaning and current use of the Spanish grammatical form called ‘anterior preterite’ (PA, hubo terminado – was ended), comparing and analyzing contemporary written texts from the Spanish speaking world. Guided by recent and relevant bibliography, this study offers an analysis of predicates of the PA from different theoretical and empirical frameworks, like their ...
    • El sexismo en el lenguaje: Estudio de los sustantivos de profesión 

      Norbeck, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Denne masteroppgaven handler om kjønnsdiskriminert språk i spansk. Målet for oppgaven er å se i hvilken grad en mannssentrert (androsentrisk) kultur gjenspeiler seg i det spanske språket. Dette gjør jeg ved å studere et utvalg spanske yrkestitler, da jeg tror at yrkeslivet kan reflektere eventuelle kjønnsforskjeller i samfunnet og således i språket. I første omgang vil jeg se om yrkestitlene har så ...
    • El tabú sexual en Chile: un estudio de percepciones lingüísticas 

      Iturbe, Fernando (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-10)
      Taboos are important subjects in the vast majority of societies and in all languages we can find taboo words that restrict how the speakers of a given language express themselves. In Chile there are several types of taboo words and in this study we will focus on taboo words and expressions involving sexual references. The main objective of this research is to study the linguistic perception that ...
    • El término bacalao en el mundo hispanohablante. Un estudio léxico y semántico 

      Veibakken, Jeanette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Denne oppgaven tar for seg det spanske ordet for torsk, bacalao. Oppgaven er en studie i ordets saklige og konkrete betydning, denotasjon, og dets utvidede betydning, konnotasjon. Målet med oppgaven er å utvikle en markedsstrategi for produktet bacalao i noen utvalgte markeder, der utgangspunktet er ordets betydning dets konnotasjoner i respektive marked. Oppgaven er innom lingvistiske fagdisipliner ...
    • EL USO DE METÁFORAS CONCEPTUALES Y EL PROCESO DE FORMACIÓN DE MARCOS COGNITIVOS: análisis al debate sobre el aborto en España 

      Ulloa Donoso, Maria Claudia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-16)
      I den spansktalendeverden er abort fortsatt et tema som skaper polemikk i samfunnet. Meninger om abort uttrykkes fra forskjellige perspektiver og er ofte omtalt i mediene. Mediene påvirker kulturen, politikken og samfunnsstrukturer, og ikke minst påvirker de oss som enkeltindivider. Mediene påvirker våre meninger og hvordan vi utrykker disse, og på hvilken måte vi kommuniserer med hverandre dvs. ...
    • El uso de metáforas en la construcción del discurso sobre el sexismo: la situación de México 

      Mortensen, Renate Carrera (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-09-17)
      I denne oppgaven tar jeg for meg bruken av metaforiske konstruksjoner og dens formål i analysen. Jeg tar frem teamet om sexisme i Mexico, der jeg bla. analyserer tre artikler som er publisert i México og derfra ser på valg av metaforer og dens fremstilling av temaet. Kombinasjonen av den metaforiske presentasjonen i tekstene og temaet er noe jeg synes er veldig interessant.
    • El uso del acento para definir personajes en la animación. Un estudio sociolingüístico de la relación entre acento y personaje en cinco largometrajes de dibujos animados de Cuba 

      Øksendal, Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-16)
      The thesis investigates from a sociolinguistic perspective the use of accent as a tool for building characters in five Cuban cartoon movies. As other similar studies on the field (Androutsopoulos; Lippi-Green; Dobrow & Gidney; Sønnesyn), it claims that the accent potentially gives information about a character or certain character types, as accent is a device loaded with attitudes. This means that ...
    • El ustedeo de familiaridad en Colombia 

      Lindgård, Arja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-31)
      Denne oppgaven tar for seg fenomenet "ustedeo de familiaridad" og vil ha hovedfokus på Colombias hovedstad, Bogotá. På spansk er det vanlig å tiltale blant annet de som er eldre enn deg, eller mennesker med mye autoritet, ved bruk av det personlige pronomenet "usted" (tilsvarende det norske "De") og verbformen som hører til dette. Ustedeo de familiaridad er når man velger å bruke "usted" også for å ...
    • En kvalitativ studie av ungdommers meninger om kvensk språk og kultur i Skibotn. Er ungdom i Skibotn arvtakere av kvensk språk og kultur? 

      Nilsen, Johanne Andrea Engstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I denne masteravhandlinga har jeg undersøkt om bygdas kvenske bakgrunn betyr noe for ungdommene i Skibotn i dag? I så fall – hva betyr den, og på hvilken måte kommer kvensk identitet og kultur til uttrykk i ungdommenes liv og virke? Ved hjelp av kvalitativ metode, det vil si bruk av sosiolingvistisk intervju, har jeg undersøkt fenomenet blant 16 ungdommer i bygda. Svarene ungdommene gav, viser at ...
    • "Engelsk er ikke nok i reiselivsbransjen" : eine Studie zur Schülermotivation für das Deutschlernen unter Berücksichtigung der Tourismusbranche in Tromsø 

      Matt, Amelie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)
      Norwegian students become less and less motivated to take German as a foreign language while Spanish, supposedly easier to learn and more enjoyable, becomes more popular. Simultaneously, the growing Norwegian tourist industry has an increasing demand for qualified workers with German language skills. This thesis analyzes the above thematic by questioning high school students on their attitude ...
    • English Particles compared to Czech Adverbs and Prefixes 

      Vrbova, Karla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-24)
      In this thesis, I compare English particles to Czech spatial adverbs and prefixes. I discuss three aspects of the particles, adverbs and prefixes – word order, aspect and readings. The properties of the English particles seem to be divided between the spatial adverbs and prefixes in Czech. There are structural similarities between the particles and the adverbs, but the adverbs cannot have other ...
    • Estrategias de la traducción. Un estudio de estrategias de traducción y su aplicación práctica 

      Kanne, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Oversettelsesstrategier – en undersøkelse av ulike strategier og deres praktiske anvendelse ved oversetterarbeid, med spesielt fokus på oversettelse fra spansk til norsk Oppgavens målsetting er å belyse nytteverdien av teoretisk kunnskap for oversetterarbeid. Den tar utgangspunkt i at teoretisk kompetanse oftere leder til egnede oversetterstrategier, fordi man dermed lettere finner fram til riktig ...
    • Estudio de las actitudes lingüísticas en Chile 

      Nilsson, Nina Vasseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-16)
      The aim of this thesis is to provide a description of the language attitudes of a group of informants from the region Zona Central in Chile toward their own and other varieties of Spanish. A second objective is to investigate the relationship between the social variables, age, education and gender, and said attitudes. The analysis is based on the answers of 69 informants and data was collected through ...
    • Estudio de las diferencias léxicas entre elaborar, realizar y efectuar 

      Larsen, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      The following thesis discusses the lexical differences between three verbs of similar meaning in Spanish: elaborar, realizar and efectuar-. The three could be seen as synonyms of 'hacer', but this thesis shows that a careful examination of their direct objects and temporal forms shows significant differences that explain why their use is not identical.
    • Estudio sobre las actitudes lingüísticas en Andalucía - andaluz oriental y andaluz occidental 

      Ruiz Pareja, Raquel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-15)
      In this master thesis we will present the reality of the dialect in Andalucía region, based on the idea that the linguistic attitudes have both an affective and a cognitive component. The "andaluz" will be analysed through a survey made to native speakers of this dialect, both from West and East. The point of this paper is to get a general outlook of the situation of andaluz, and at the same time ...
    • Explicit grammar instruction in the L2 classroom. Issues in teaching and learning English word order 

      Lajord, Kristine Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      In this thesis, I investigate the effect of explicit instruction on the acquisition of word order in declarative sentences with adverbs in the medial position and topicalised declaratives. Both constructions are shown to be problematic for Norwegian learners of English because of negative influence from Norwegian, which uses the V2 rule in the two structures. The study consists of a grammaticality ...