Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.authorMikalsen, Sandra Iselin
dc.date.accessioned2019-10-10T06:50:52Z
dc.date.available2019-10-10T06:50:52Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI forskningslitteraturen er det et mangfold av ulike benevnelser som i stor grad omtaler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg introdusert betegnelsen «elever med stort læringspotensial» gjennom en sammenstilling av de ulike benevnelsene. Dette ble gjort for å tydeliggjøre likheter mellom benevnelsene slik at elevgruppen kunne samles under én felles betegnelse. Avhandlingen har fokusert på hvordan elever med stort læringspotensial fremstilles i den teoretiske litteraturen, og hvilke strategier for tilpasset opplæring som anbefales for disse elevene. Gjennom en temasentrert tekstanalyse kom jeg fram til at det var små nyanser mellom benevnelsene, slik at det er rimelig å anta at de omtaler samme elevgruppe – elever med stort læringspotensial. Denne elevgruppen kan blant annet beskrives som utforskende og enestående innenfor bestemte områder, med enkelte sosiale utfordringer. Ved bruk av samme metode kom jeg også fram til at strategier som baserer seg på elevens forutsetninger og behov, utgjør de mest egnede strategiene for å tilpasse opplæringen til elever med stort læringspotensial.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16370
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleElever med stort læringspotensial og tilpasset opplæring. En begrepsavklaring og forslag til hvordan tilpasse opplæringen for demen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)