«Relasjoner betyr mye - jeg ønsker å ha en god relasjon til elevene, men føler ofte at jeg kan komme til kort». Tre faglæreres tanker omkring arbeid med relasjonsdannelse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16725Dato
2019-11-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Enoksen, GuroSammendrag
Masteroppgavens tema belyser faglærerens arbeid med relasjonsdannelse til sine elever og da med fokus på elevenes læringsutbytte. Relasjonskompetanse fremstår som et sentralt tema i skolen og som det arbeides mye med. Motivasjonen for å gjennomføre akkurat denne studien baserer seg i all hovedsak på en praksiserfaring jeg har med meg fra utdanningen. I tillegg til denne erfaringen, har jeg sett på de endringer som lærerutdanningen har gjennomgått de siste årene. Med dette som utgangspunkt har jeg formulert et forskningsspørsmål som lyder: Hvordan arbeider faglærere for å etablere og vedlikeholde relasjoner med vekt på elevens læringsutbytte? Studiens datagrunnlag baserer seg på tre kvalitative intervjuer, med tre faglærere i skolen. Det er empirien jeg har fått fra disse intervjuene som utgjør studiens funn og som svarer på det formulerte forskningsspørsmålet. Av funnene kan vi se at samtlige faglærere vektlegger betydningen av relasjonen mellom lærer og elev som avgjørende i elevenes læringsarbeid. Videre møter de daglig på utfordringer som setter deres relasjonelle arbeid på prøve.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: