dc.description.abstract | Sammendrag:
Tema: På vei mot en digitalt kompetent skole.
Ved innføringen av Kunnskapsløftet (K06), kom kravet til å kunne bruke digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet på lik linje med det å lese, uttrykke seg muntlig og skriftlig og regne.
Problemstilling:
På vår skole hadde rektor allerede satt igang en IKT-satsing på to trinn. Ut fra dette ble vår problemstilling følgende: Hvilke resultater har rektors satsing på IKT gitt?
Metode:
Vi har valgt å bruke kvalitativ forskningsmetode, og vi har gjennomført kvalitative forskningsintervju med skolens rektor, pilotgruppas lærere og et utvalg elever.
Teori:
Gjennom teorikapitlet vil vi ta for oss bakgrunn for den store satsinga på IKT i skolen gjennom politiske føringer og nasjonale grep, samt teori om ledelse og skoleutvikling. Vi vil også belyse Erstad betingelser for å utvikle en digitalt kompetent skole, da disse vil være aktuell i drøftingen vår. Vi vil også ha fokus på nyere forskning, som ITU Monitor 2007, samt hva KS` satsing frem mot 2012 legger vekt på.
Hovedkonklusjon:
Resultatene viser at på enkelte områder har rektors satsing gitt til dels positive resultater, mens på andre områder viser resultatene at det er lite som er på plass. | en |