Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.authorJohnsen, Ruben
dc.date.accessioned2019-12-10T09:03:09Z
dc.date.available2019-12-10T09:03:09Z
dc.date.issued2019-11-04
dc.description.abstractI denne studien har jeg ønsket å belyse hvilke skrivepedagogikker som ligger til grunn ved et skriveløp for elever med norsk som andrespråk. Studien er designet som en kasusstudie ved en utvalgt byskole i Nord-Norge. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av et skriveløp på en skoleuke, i tillegg til intervju av læreren i etterkant av skriveløpet. Før jeg dro ut for å samle data leste jeg meg opp på tre ulike skrivepedagogikker. Resultatene viste en kombinert bruk av de tre skrivepedagogikkene; sjangerpedagogikk, prosessorientert pedagogikk og transspråklig praksis. De to førstnevnte ble aktivt benyttet av læreren i det aktuelle skriveløpet. Sistnevnte ble benyttet av elevene uten eksplisitt oppmuntring fra læreren. Studien viser til flere strategier for hvordan en kan tilpasse skriveundervisningen for flerspråklige elever. Viktigheten av et klasserom med en trygg atmosfære ble understreket.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16861
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectSkrivepedagogikken_US
dc.subjectTransspråkligheten_US
dc.subjectTransspråkingen_US
dc.subjectSkriverammeren_US
dc.subjectProsessorientert skrivepedagogikken_US
dc.subjectSjangerskolenen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleHvilken skrivepedagogikk ligger til grunn ved skriveløp hos elever med norsk som andrespråk? En kasusstudie i en setting med særskilt norskundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)