Hvor er fokuset? Innholdsanalyse av skriveoppgaver i læremidler brukt av noen lærere i dag
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16938Dato
2019-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i norskfaget. Vi har sett på skriveoppgaver fra læremidler brukt i skolen i dag og ønsket å finne ut hvilket fokus disse skriveoppgavene har. For å finne ut av dette gjennomførte vi først et kort strukturert intervju med åtte lærere for å finne ut hvor de finner skriveoppgaver til sine elever og for å få høre litt om deres tanker om hva en god skriveoppgave er. Deretter foretok vi en kvalitativ innholdsanalyse av skriveoppgaver fra tre av de læremidler som ble nevnt av lærerne i intervjuene; to læreverk og et nettbasert læremiddel.
Til sammen har vi analysert 111 skriveoppgaver. Funnene er beskrevet gjennom fire analysekategorier vi har kalt formål, mottaker, bruk og form. Disse kategoriene er inspirert av SKRIV- og Normprosjektet, og da spesielt Skrivetrekanten, Skrivehjulet og SKRIVs «Ti teser om skriveopplæring i alle fag». En gjennomgående trend ved datamaterialet, var at en liten andel av skriveoppgavene hadde et formål og en mottaker uttrykt til elevene. Det var også i liten grad et fokus på at tekstene skulle brukes til noe i etterkant av skrivingen. Vi så også at skriveoppgavene i to av læremidlene hadde et stort fokus på form, og da spesielt på sjanger.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: