Fra liten gründerbedrift, til stor vekstbedrift – hva skyldes suksessen? Lederne i KOA sine betraktninger – en kvalitativ casestudie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17053Dato
2019-11-26Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Reinholdtsen, Tina MariSammendrag
I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg hva ledelsen i KOA har vektlagt i prosessen fra liten gründerbedrift til stor vekstbedrift. Jeg har med utgangspunkt i teori om organisasjoners livssyklus (vekstfaseteori) tatt for meg de naturlige endringene i lederutfordringene når KOA vokste, og hvordan ledergruppa løste disse utfordringene. Videre har jeg med utgangspunkt i forskning rundt faktorer som fremmer vekst i bedrifter tatt for meg de suksessfaktorene ledergruppa i KOA har fremhevet. Ved bruk av kvalitativ metode og dybdeintervjuer har jeg undersøkt hva mine informanter (ledergruppa i KOA) har vektlagt i prosessen – og det er altså deres betraktninger som legges til grunn i analysen.
Funn i studien er i stor grad sammenfallende med teori om både organisasjoners livssyklus og forskning på faktorer som fremmer vekst i bedrifter, med noe avvik når det gjelder gründerens rolle i organisasjonen under veksten. Mine funn viser nemlig at gründeren har hatt en sentral rolle helt frem til KOA ble solgt i 2016, som er divergens med vekstfaseteori. Når det gjelder de naturlige endringene i lederutfordringene viser funn at den første store utfordringen i KOAs «livssyklus» var å få bedriften opp på beina, og dette ble i stor grad løst av at gründer hadde en troverdighet rundt sin visjon. Han risikerte egen økonomi, og med litt starthjelp ble KOA en realitet. Behovet for KOAs tilbud viste seg å være stort, og organisasjonen måtte stadig endre struktur for å legge til rette for vekst. Underveis møtte lederne på utfordringer både i forhold til formalisering og sentralisering, og det oppsto utfordringer knyttet til differensieringen og integrasjonen i bedriften. Løsningene på disse utfordringene har i stor grad vært suksessfaktorer for veksten, - og funn viser at KOA har vært spesielt god på å rekruttere riktige mennesker inn til bedriften, og utvikle sin humankapital gjennom opplæring og forankring av kultur og verdier. Samspillet i ledergruppa har lagt grunnlaget for en god organisasjonskultur preget av fleksibilitet og dugnadsånd, og en proaktiv markedsstrategi har vært fremtredende.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: