Show simple item record

dc.contributor.advisorØien, Roald A.
dc.contributor.authorJensen, Ingunn
dc.date.accessioned2020-01-22T12:26:54Z
dc.date.available2020-01-22T12:26:54Z
dc.date.issued2019-10-30
dc.description.abstractDet har vært gjort lite studier i Norge om kjønnsforskjeller hos barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehager. Temaet for denne oppgaven er kjønnsforskjeller i vedtak om spesialpedagogisk hjelp for barn i barnehagen. Studiens problemstilling har vært formulert som en hypotese: «Flere gutter enn jenter får vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen». Videre er det jobbet ut fra to forskningsspørsmål: A- I hvor stor grad er det kjønnsforskjeller i vedtak for vanskene kommunikasjon/tale og atferd? B- Hvilke årsakssammenhenger kan man knytte til kjønnsforskjeller ut fra tidligere forskningslitteratur? Studien tar utgangspunkt i innhentet tallmateriale fra en PP-tjeneste fra en mellomstor kommune med informasjon om hvilke vansker barna er registret med og hvor mange jenter/gutter som har fått vedtak om spesialpedagogisk hjelp de siste fire årene. Resultatet viser at hypotesen er riktig, det er stor overvekt av gutter som får vedtak om spesialpedagogisk hjelp. For samtlige vansker viser det store kjønnsforskjeller i vedtak, den største effekten er for vansker knyttet til kommunikasjon/tale Cohen`s d 4.479925, tett fulgt av atferdsrelaterte vansker Cohen`s d 4.170353. Funnene viser at det er disse vanskene som har flest vedtak både for jenter og gutter alle årene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17175
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleKjønnsforskjeller i et spesialpedagogisk perspektiv. En kvantitativ undersøkelse om kjønnsforskjeller blant barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehage.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)