Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugen, Vivian D.
dc.contributor.authorStrømhaug, Ingrid Vensbakk
dc.date.accessioned2020-01-22T12:33:47Z
dc.date.available2020-01-22T12:33:47Z
dc.date.issued2019-11-01
dc.description.abstractDenne kvalitative studien retter søkelyset mot læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen er følgende: Hva legger lærere vekt på i sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen? For å belyse problemstillingen har jeg intervjuet fire lærere som har erfaring med å undervise elever som viser en innagerende atferd på barne- og mellomtrinnet. Formålet med denne studien er å få innsikt i lærere sin forståelse, opplevelser og refleksjoner omkring innagerende elevatferd og hva de anser som sentralt i relasjon til disse elevene. Med bakgrunn i analyse og tolkning av studiens data kom jeg frem fire kategorier som er sentrale for å belyse min problemstilling. De fire kategoriene er: Innagerende atferd- lærernes forståelse av innagerende elevatferd, å se eleven, å anerkjenne eleven, å skape trygghet og forutsigbarhet for eleven. Den første kategorien tar utgangspunkt i lærernes forståelse av innagerende atferd elevatferd. Lærerne gav utrykk for at de har kunnskap om innagerende atferd, og hva som kjennetegner disse elevene. Studiens funn viste at innagerende elever kan oppleves som stille, tilbaketrukne, engstelig og de krever lite fra læreren av oppmerksomhet i skolen. De ulike perspektivene kan knyttes til stille atferd, innadvendthet og sjenanse. Funn i denne studien viste at lærerne overordnet sett er oppmerksomme på elever med innagerende atferd og at de har et stort fokus på at elevene skal oppleve å bli sett av læreren. De tre neste kategoriene omhandler hva lærerne vektla i sin relasjon til elever som viser innagerende atferd. Den første kategorien: å se elevene bygger på lærernes ønske om å gi elever med innagerende atferd opplevelsen av å bli sett, og at læreren bryr seg om eleven. Funn i studien viste at samtlige av lærerne har en etablert rutine med å hilse på alle elevene, hver morgenen. Igjennom skoledagen tar de seg tid til å oppsøke og prate jevnlig med eleven, og at godt samarbeid mellom lærer og hjem er viktig for at elevene skal føle seg sett og forstått av læreren utrykte lærerne. Den andre kategorien å anerkjenne eleven ble utledet med bakgrunn i lærernes ønske om å anerkjenne elevene for den de er, og at de var opptatt av å formidle aksept, verdsetting og forståelse for eleven. Den siste kategorien å skape trygghet og forutsigbarhet var noe lærerne mente var avgjørende for generelle læring og totale trivsel i skolen. Lærerne vektla å bygge tillitsrelasjoner til enkelteleven. En god struktur og organisering med faste rutiner, klare regler og forventninger til elevene ble blant annet belyst som sentrale elementer for å skape trygghet og forutsigbarhet for elever med innagerende atferd. Positive lærer-elev relasjoner til enkeltelever var også sentralt for å skape trygge og gode relasjoner til medelever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17177
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleLæreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd. En kvantitativ intervjustudie om hva lærere legger vekt på i sin relasjon til elever på barne- og mellomtrinnet som viser en innagerende atferden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)