Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17892Dato
2019-06-19Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Sollid, HildeSammendrag
Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen.
Forlag
Septentrio Academic PublishingSitering
Sollid, H.(2019) Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet. Målbryting, 2019,10, 1-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)