dc.contributor.author | Sollid, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2020-03-27T09:24:12Z | |
dc.date.available | 2020-03-27T09:24:12Z | |
dc.date.issued | 2019-06-19 | |
dc.description.abstract | Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. | en_US |
dc.identifier.citation | Sollid, H.(2019) Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet. <i>Målbryting, 2019,</i>10, 1-21 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1721269 | |
dc.identifier.doi | 10.7557/17.4807 | |
dc.identifier.issn | 1500-8576 | |
dc.identifier.issn | 2535-8308 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/17892 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Septentrio Academic Publishing | en_US |
dc.relation.journal | Målbryting | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 | en_US |
dc.title | Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |