ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompetanse, faglig selvtillit og pasientsikkerhet : erfart kompetansebehov hos intensivsykepleiere ved en intensivavdeling nivå 1 på et lokalsykehus

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18139
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2019-04-06
Thumbnail
View/Open
article.pdf (739.7Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2019-11-28
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Høgbakk, Mona Lahm; Jakobsen, Rita
Abstract
Bakgrunn: Organisering av spesialisthelsetjenesten har i løpet av 20 år utviklet seg fra mange sykehus med brede funksjoner og kompetanse, til et hierarkisk system der spesialkompetansen er samlet i få sykehus. Omtalte organisering av tjenesten har medført nye utfordringer for intensivsykepleierne. Intensivsykepleiernes fagutøvelse er regulert av lov om faglig forsvarlig behandling og omsorgsfull hjelp. Utøvelse av faglig forsvarlig intensivsykepleie fordrer kompetanse i tråd med de utfordringer den enkelte intensivenhet står ovenfor. Hensikten med studien er å belyse faglige utfordringer og kompetansebehov gjennom å fortolke 5 intensivsykepleieres erfaringer fra sitt arbeid ved en intensivenhet med nivå 1 funksjon.

Design og metode: Kvalitativt design med individuelle, semi-strukturerte intervju. Utvalg: Strategisk. Fem erfarne intensivsykepleiere fra en nivå 1-enhet.

Analyse: Systematisk tekstkondensering. I funnene er tema: erfart kompetanse, sub-tema: å være erfaren, å ta ansvar, behov for videreutvikling. Tema: erfarte utfordringer av faglig og systemisk karakter, sub-tema: uklare forventninger, uforutsigbare situasjoner, individ og system.

Konklusjon: Det erfares manglende kongruens mellom de utfordringer virkeligheten representerer og det beskrevne ansvaret. Den samlede kompetansen på avdelingen er ujevn, både blant sykepleiere og leger. Intensivsykepleierne ivaretar et betydelig ansvar for at enhetens praksis er forsvarlig. De erfarer nær sammenheng mellom kompetanse, trygghet, faglig selvtillit, kvalitet og pasientsikkerhet. Behovet for opplæring og kompetanseutvikling synes særlig stor med tanke på beredskap for å håndtere uforutsigbare situasjoner.

 
Background: Over the past 20 years, the organisation of specialist health services in Norway has developed from a system with many hospitals with a broad range of functions and expertise into a hierarchy with specialist expertise concentrated in a small number of hospitals. This reorganisation of healthcare has meant new challenges for ICU nurses. The professional practice of ICU nurses is governed by legislation on responsible treatment, care and support. Responsible ICU nursing requires appropriate competencies for the challenges of the individual ICU. The aim of this study is to shed light on nursing challenges and competence requirements by interpreting the experiences of five intensive care nurses from their work in a level 1 ICU (the lowest level).

Design and method: Qualitative design with individual semi-structured interviews. Sample: Strategic. Five experienced ICU nurses from a level 1 unit.

Analysis: Systematic text condensation. The findings revealed themes and sub-themes. Theme: experienced competence, sub-themes: being experienced, taking responsibility, and need for further development. Theme: experienced professional and systemic challenges, sub-themes: unclear expectations, unpredictable situations, individual and system.

Conclusion: A lack of congruence was experienced between the challenges of reality and the responsibilities described. There was an uneven level of competence among both nurses and doctors in the ICU. ICU nurses had considerable responsibility for ensuring sound practices in their unit. They experienced a close relationship between competence, well-being, professional self-confidence, quality and patient safety. There was a particular need for training and competence development to help nurses prepare for and deal with unpredictable situations.

 
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Høgbakk, Jakobsen. Kompetanse, faglig selvtillit og pasientsikkerhet : erfart kompetansebehov hos intensivsykepleiere ved en intensivavdeling nivå 1 på et lokalsykehus . Nordisk sygeplejeforskning. 2019;9(4):285-298
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [843]
Copyright © Universitetsforlaget 2019

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)