Den gode læreren. En sosiologisk analyse av reformen av grunnskolelærerutdanningen i 2017
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18449Dato
2019-11-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johnsen, Lone AprilSammendrag
I denne masteroppgaven i sosiologi har temaet vært den nylige innførte reformen av grunnskolelærerutdanningen. Hvor problemstillingen har vært knyttet til å undersøke hvilket syn på den gode læreren som lå til grunn for utviklingen av reformen, og om synet svarte til grunnskolelærerenes syn på den gode læreren. Forskningsspørsmålene som lå til grunn for masteroppgaven var å se på hva politikerne og grunnskolelærerne mente var en god lærer, og derav se om synet var forskjellig/lik i fra hverandre. Det sosiologiske utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært å ta i bruk teori som kunne hjelpe å forklare hvordan ulike grupper kan ha forskjellig syn på den sosiale verden. Oppgaven tar utgangspunkt i Dorothy Smiths kunnskapssosiologi som handler om hvordan menneskets kunnskap om den sosiale verden er basert og formet av ens posisjon i samfunnet. Hvor hun mener at en kan inndele det moderne samfunnet inn i to sfærer, en offentlig og en privat sfære. For å konkretisere Smiths kunnskapssosiologi ble det utarbeidet en typologi som tok utgangspunkt i Smiths inndeling av samfunnet, hvor jeg kunne knytte politikerne og grunnskolelærerne til hver sin sfære. For å svare på masteroppgavens problemstilling og forskningsspørsmål ble det også utledet seks empiriske hypoteser basert på typologiens kategorier. Masteroppgavens metodiske fremgangsmåte for å innhente data har vært en todelt kvalitativ tilnærming, dokumentanalyse og kvalitativt dybdeintervju. Masteroppgavens sentrale funn viser til at politikerne og grunnskolelærerne har ulikt syn på hva som er en god lærer, da med utgangspunkt i at de står i to forskjellige posisjoner i samfunnet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: