dc.contributor.advisor | Kristiansen, Tom | |
dc.contributor.author | Nygaard, Andreas Kvamme | |
dc.date.accessioned | 2020-07-08T14:51:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-08T14:51:38Z | |
dc.date.issued | 2020-06-05 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg saken om hurtigruta DS Irma som ble senket av norske motortorpedobåter 13. februar 1944. Totalt mistet 61 sivile nordmenn livet i operasjonen. Saken ble dysset ned i lang tid, hvilket er begrunnelsen for valget av dette temaet. I denne oppgaven ønsker jeg å antyde et svar på problemstillingen: prøvde Sjøforsvaret aktivt å legge et lokk på DS Irma-saken? Hensikten med oppgaven er å utforske hvordan problematisk historie som senkingen av DS Irma har blitt behandlet i okkupasjonslitteraturen og hvordan dette kommer til utrykk i Sjøforsvarets handlinger. Jeg har kommentert hvordan okkupasjonshistorien har forandret seg, og sett nærmere på årsaken til denne forandringen. Irma-saken ble først ordentlig nevnt og begrunnet av Sjøforsvaret i en dokumentarserie som ble utgitt i 1969. Fremstillingen har blitt kritisert i ettertiden og har fungert som Sjøforsvarets offisielle standpunkt på saken helt frem til 1997.
Jeg har benyttet aviser, okkupasjonslitteratur og brevkorrespondanse for å besvare oppgaven. Avisene gir innblikk i hvordan offentligheten ble informert om saken da den ble problematisert på 1990-tallet. Korrespondansen, så vel som noen av avisene, fikk jeg av pensjonert kommandørkaptein Marcus Osen som var saksbehandler i Sjøforsvaret i den perioden. Materialet har latt meg bygge en teoretisk ramme som jeg bruker for å belyse funnene. Det virker som problematisk historie hadde liten plass i okkupasjonshistorien fordi tidsånden ikke var interessert nok i det til å inkludere den. Interessefaktoren er helt avgjørende for valg av forskningsområder, og dette strekker seg også til Sjøforsvarets holdning til senkingen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18788 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3980 | |
dc.subject | Okkupasjonshistorie | en_US |
dc.subject | DS Irma | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History: 070::Modern history (after 1800): 083 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083 | en_US |
dc.title | Hurtigruta DS Irma i okkupasjonshistorien. En undersøkelse av DS Irma som problematisk okkupasjonshistorie | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |