dc.contributor.advisor | Lødemel, Andreas Halvorsen | |
dc.contributor.author | Sørensen, Elisabeth Bruvold | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T08:53:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T08:53:45Z | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg undersøkt om et valgt undervisningsopplegg i litteratur på ungdomskolen, kan fremme dybdelæring. Dette er en aktuell problemstilling i forbindelse med vektleggingen av dybdelæringsbegrepet i fagfornyelsen (LK20). Forskningsmetoden jeg brukte var kvalitativ, og jeg forsket på én klasse i gjennomførelsen av ett undervisningsopplegg. Funnene kan derfor ikke generaliseres til å gjelde all litteraturundervisning, kun denne 10. klassen under disse forholdene. Likevel kan muligens noe være gjenkjennbart også for andre norsklærere, og kanskje kan de dra nytte av funnene. Det innsamlede materialet består av observasjon og transkripsjoner fra to ulike litteraturtimer, kalt forskningstimer, tre sett med elevtekster og notater fra planleggingsmøter med kollega.
I analysen av undervisningsopplegget kommer en stor grad av dybdelæring til syne. Samtidig avsløres en ubalanse der enkelte deler av dybdelæringen blir ensidig vektlagt. Samtidig, i lys av faglitteratur, peker analysen på mulige grep for å få en læringsprosess mot en mer helhetlig dybdelæring i lesing av skjønnlitteratur. Av den grunn sier jeg meg enig med Gilje, Landfald og Ludvigsen (2018, s. 27) i at vi trenger fagdidaktiske modeller for å vite hvordan dybdelæring kan realiseres. Dette handler om å sikre at flere sider av dybdelæringen skal bli ivaretatt. På bakgrunn av min forskning, har jeg derfor utarbeidet en modell til hjelp for egen undervisningsplanlegging av lesing av skjønnlitteratur der fokus er dybdelæring. Modellen er tenkt som et bidrag til en mer oversiktlig og helhetlig tenkning av hva dybdelæring i lesing av skjønnlitteratur kan bestå av. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18816 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.subject | Dybdelæring | en_US |
dc.subject | Lesson Study | en_US |
dc.subject | Novelle | en_US |
dc.subject | Ungdomstrinn | en_US |
dc.subject | Norsk | en_US |
dc.subject | Skjønnlitteratur | en_US |
dc.subject | Lesing | en_US |
dc.subject | Lesestrategier | en_US |
dc.subject | Dybdestrategier | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | På jakt etter dybdelæring i lesing av noveller. En kvalitativ studie med Lesson Study som metode. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |