dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Birkeland, Maja | |
dc.contributor.author | Stensvold, Maja | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T08:30:28Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T08:30:28Z | |
dc.date.issued | 2020-05-27 | |
dc.description.abstract | I vårt mastergradsprosjekt har vi studert elevers posisjoner og matematiske kreativitet med utgangspunkt i deres utsagn og atferd i problemløsningssituasjoner. Dette gjorde vi innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for undersøkelsene er om problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, matematisk kreativitet og elevposisjoner. For å undersøke dette har vi gjennomført en kvalitativ casestudie. Metodene vi har brukt for å samle inn data har vært videoobservasjon av elever i gruppearbeid. Analysemetodene vi har brukt er to ulike varianter av tematisk analyse.
Våre funn viste at elevene inntok én av tre typer posisjoner: ledere, følgere eller oversette. Posisjonene er beskrivende for gjennomgående mønster i elevenes utsagn og atferd knyttet til posisjonering. Det så ut til at elevene tolket sine plikter og rettigheter i gruppearbeidet meget ulikt, og vi valgte å beskrive elevenes posisjonering også med underkategorier. Vi så at elevene både aktivt tok og fikk tildelt posisjoner av sine medelever. Gjennom undersøkelsen av elevenes matematiske kreativitet fant vi at de utviste ulik grad av målene flyt, fleksibilitet og originalitet. De utviste matematisk kreativitet ved å finne flere løsninger, ved å ta i bruk flere ulike matematiske kategorier og ved å komme med nye idéer til måter å løse problemet på. Dette gjorde de gjennom å komme med muntlige og skriftlige bidrag til den matematiske diskusjonen. Ved undersøkelse av datamateriale fant vi måter Thinking Classrooms preget tilgjengeligheten av posisjoner og elevenes matematiske kreativitet gjennom praktiske strukturer og mulighet til samarbeid. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18839 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Elevposisjoner og matematisk kreativitet i problemløsning.
En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering og matematisk kreativitet i et Thinking Classroom | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |