dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.author | Norbye, Marius Wittwer | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T08:37:02Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T08:37:02Z | |
dc.date.issued | 2020-05-25 | |
dc.description.abstract | I overordnet del av læreplanen som trer i kraft skoleåret 2020-2021 legges det stor vekt på at elevene skal utforske. Deriblant matematikkfaget, allerede så tidlig som i begynnelsen av skoleløpet. Samtidig tilsier all min erfaring fra praksis, timer som lærervikar, tiden som elev og allerede kjent forskning at dette er sjelden vare. I tillegg har jeg ikke opplevd at dette har blitt særlig vektlagt i min tid på lærerutdanningen. Derfor ønsket jeg å se nærmere på hvordan man kan praktisere utforskende undervisning i matematikk.
Denne studiens formål er derfor å belyse hvordan en lærer kan praktisere utforskende undervisning i matematikk på barneskolen, og hvordan læreren forstår begrepet. Derfor har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie av en lærer, som har fått et rykte på seg for å være eksemplarisk på dette området.
Innholdet i studien kaster lys på elementer som læreren kan ta i bruk for å gjøre sin undervisning utforskende. Gjennom intervjuer og observasjoner i møte med teori viser det seg hvordan læreren bruker oppgavene i sin undervisning, samt hvordan man kan kommunisere og involvere elevene i slik undervisning.
Jeg har et håp om at denne studien kan bidra til økt kunnskap og inspirasjon for andre lærere og andre pedagoger, som kanskje kjenner et behov for å lære mer om denne type undervisning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18840 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Profesjonsfag | en_US |
dc.subject | Utforskende undervisning | en_US |
dc.subject | Casestudie | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | "Neinei jeg sier ikke den er feil, jeg spør hvorfor er den rett?".
En kvalitativ casestudie av en lærers undervisningspraksis | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |