Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKillengreen, Siw Turid
dc.contributor.advisorHöper, Jan
dc.contributor.authorLundberg, Helene
dc.date.accessioned2020-07-16T08:43:18Z
dc.date.available2020-07-16T08:43:18Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractI denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning praktiseres mindre nå enn før, og spesielt mindre på de høyere trinnene. Dette er en kvantitativ studie og jeg brukte en spørreundersøkelse på naturfaglærere for å finne svar på mitt forskningsspørsmål. Mitt langsiktige formål med studien er den skal kunne bidra med kunnskap om hvordan uteundervisning kan praktiseres oftere. Studien gjør dette ved å gi en oversikt over hva som hindrer og bidrar til uteundervisning, slik at man lettere vet hva hvilke tiltak som må gjøres for at uteundervisning skal bli lettere å gjennomføre. Studiens funn viser det er flere faktorer som hindrer og bidrar til uteundervisning i naturfag. Faktorer som bidrar mest til uteundervisning er egen interesse, ønske fra elevene, tilgang på utendørs læringsarena, lange undervisningsøkter, utstyr og egne artskunnskaper. Faktorer som hindrer mest er korte undervisningsøkter, lite fleksibel timeplan, tid til planlegging, elevgruppens egenskaper, vær og årstider, egne artskunnskaper og manglende tilpasninger fra ledelsen. På bakgrunn av studiens funn vil det være flere tilpasninger som kan være løsningen for at uteundervisnings skal bli mer gjennomførbart. Et stort tidspress, mengde av vurderinger og krav om effektivisering for å kunne oppnå alle målene fra læreplanen gjør uteundervisning til en mindre prioritert undervisningsmetode. Informantene trekker frem ønsker om en mer fleksibel timeplan, som kan bidra til lengre økter. Dette kan foregå ved å bytte timer med andre lærere eller å periodisere naturfagtimene. Mer fagkunnskap, bedre utstyr og tilgjengelig opplegg vil også kunne bidra til at det blir lettere å gjennomføre uteundervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18842
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectUteskoleen_US
dc.subjectUteundervisningen_US
dc.subjectNaturfagdidaktikken_US
dc.subjectFleksibel timeplanen_US
dc.subjectTilpasningeren_US
dc.subjectNærmiljøen_US
dc.subjectNaturfagen_US
dc.subjectKvantitativen_US
dc.subjectSpørreundersøkelseen_US
dc.subjectLæreplanen_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectArtskunnskaperen_US
dc.subjectNaturfaglæreren_US
dc.subjectLæringsarenaen_US
dc.subjectNaturområdeen_US
dc.subjectUndervisningsøkteren_US
dc.subjectPlanleggingstiden_US
dc.subjectVæren_US
dc.subjectÅrstideren_US
dc.subjectTidspressen_US
dc.subjectEffektiviseringen_US
dc.subjectUndervisningsmetodeen_US
dc.subjectSkoleen_US
dc.subjectSmåtrinnen_US
dc.subjectMellomtrinnen_US
dc.subjectUngdomstrinnen_US
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectHindreren_US
dc.subjectBidraren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleFaktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)