Mens leken er god. En kvalitativ studie om hvordan lek kan bidra til å skape en god skolestart
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18843Dato
2020-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I denne studien har vi undersøkt hvilken betydning lek kan ha for skolestarten. Dette gjorde vi gjennom kvalitative intervjuer med førsteklasselærere og en forelder, observasjoner i klasserom og en spørreundersøkelse som ble besvart av flere foreldre. Vi hadde i forkant av studien et inntrykk av at det er lite fokus på lek i førsteklasse, og ville undersøke hvorvidt dette stemte, og få et innblikk i noen av konsekvensene dette kan ha for elever i førsteklasse. Formålet med denne studien er dermed å rette et blikk mot leken som ressurs og dens verdi i skolestarten, både under overgangen mellom barnehage og skole, og i førsteklasse. Funnene fra denne studien viser at både lærere og foreldre anså lek som en verdifull og viktig komponent av barnas hverdag. Samtlige informanter mente at barna har behov for tilrettelegging, nøye oppfølging, og anerkjennelse av de erfaringer og interesser de har med seg til skolen. Ut fra dette kom vi fram til at lek kan brukes som en inngangsport til læringen ved å etablere trygghet og forutsigbarhet hos elevene. For flere foreldreinformanter var en bekymring i forkant av skolestarten om elevene ville mestre de nye sosiale mønstrene og bidra til det sosiale samspillet. Ved å gi rom for lek vil man gi barna mulighet til å skape gode relasjoner både seg imellom og til læreren, i trygge og naturlige rammer, og gi grunnlag for identitetsutvikling og utvikling av sosial kompetanse. Lek oppleves dermed å være en tidlig innsats til hvordan man kan tilpasse opplæringen slik at alle elevene føler mestring og får best mulig grunnlag for en livslang læringsprosess.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: