Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHuru, Hilja Lisa
dc.contributor.authorHeggli, Charlotte
dc.date.accessioned2020-07-16T09:00:35Z
dc.date.available2020-07-16T09:00:35Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractI bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen. Formålet med denne studien er å få bedre kunnskap om utforske, på hvilken måte utforske blir presentert og brukt i utdanningspolitiske dokumenter som fører til ny læreplan som innføres i 2020. Derav er problemstillingen i denne studien «Hvordan kommer utforske frem i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget for grunnskolen?». Analysen prøver å danne et bilde på hvordan utforske er brukt i utdanningspolitiske dokumentene, dette gjennom å knytte det til det teoretiske grunnlaget utforske. Gjennom analysen kommer det frem at utforske er et omfattende begrep som kan omhandle problemløsning, argumentasjon og se sammenhenger. For å bygge opp under at den nye læreplanen skal gå i dybden, knyttes dybdelæring opp i mot utforskende undervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18845
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectDybdelæring i matematikken_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectLæreplananalyseen_US
dc.subjectUtforskende matematikkundervisningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleUtformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen. En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforskingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)