dc.contributor.advisor | Huru, Hilja Lisa | |
dc.contributor.author | Heggli, Charlotte | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T09:00:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T09:00:35Z | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.description.abstract | I bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen.
Formålet med denne studien er å få bedre kunnskap om utforske, på hvilken måte utforske blir presentert og brukt i utdanningspolitiske dokumenter som fører til ny læreplan som innføres i 2020. Derav er problemstillingen i denne studien «Hvordan kommer utforske frem i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget for grunnskolen?».
Analysen prøver å danne et bilde på hvordan utforske er brukt i utdanningspolitiske dokumentene, dette gjennom å knytte det til det teoretiske grunnlaget utforske. Gjennom analysen kommer det frem at utforske er et omfattende begrep som kan omhandle problemløsning, argumentasjon og se sammenhenger. For å bygge opp under at den nye læreplanen skal gå i dybden, knyttes dybdelæring opp i mot utforskende undervisning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18845 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | LK20 | en_US |
dc.subject | Dybdelæring i matematikk | en_US |
dc.subject | Fagfornyelsen | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Læreplananalyse | en_US |
dc.subject | Utforskende matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Utformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen.
En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforsking | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |