Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteele, Annfrid Rosøy
dc.contributor.authorHalvorsen, Christine
dc.contributor.authorJenssen, Julianne
dc.date.accessioned2020-07-16T09:07:48Z
dc.date.available2020-07-16T09:07:48Z
dc.date.issued2020-05-20
dc.description.abstractDenne studien baserer seg på en kvalitativ dokumentanalyse av Fagfornyelsen. Formålet har vært å belyse lytting som en muntlig ferdighet i et læreplanperspektiv. Vi har undersøkt hvordan Fagfornyelsen legger føringer for, og gir muligheter til arbeid med lytting i klasserommet. Spørsmålene som stilles er hvordan lyttebegrepet kommer til syne i kompetansemålene, og hvordan lyttebegrepet kan knyttes til verdier og prinsipper i overordnet del. Motivasjonen for å gjennomføre studien har vært å gi lytteferdigheten en større plass i forskningen, siden det er et felt som det ikke er forsket mye på. Gjennom funnene kommer det fram at lyttebegrepet enkelte ganger blir nevnt eksplisitt i kompetansemålene og overordnet del, men at begrepet i større grad kommer implisitt til syne gjennom for eksempel samtalebegrepet. Videre kan utvikling av muntlige ferdigheter og lytteferdigheten ses på som et mål i seg selv, men også som middel til å oppnå faglig forståelse. Av det siste funnet kommer det fram at lyttebegrepet kan knyttes til læreplanbegrepene kritisk tenkning og dybdelæring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18846
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.title«Hvis tale er sølv, så er lytting gull». En kvalitativ dokumentanalyse om lyttebegrepet i Fagfornyelsenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)