dc.contributor.advisor | Steele, Annfrid Rosøy | |
dc.contributor.author | Halvorsen, Christine | |
dc.contributor.author | Jenssen, Julianne | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T09:07:48Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T09:07:48Z | |
dc.date.issued | 2020-05-20 | |
dc.description.abstract | Denne studien baserer seg på en kvalitativ dokumentanalyse av Fagfornyelsen. Formålet har vært å belyse lytting som en muntlig ferdighet i et læreplanperspektiv. Vi har undersøkt hvordan Fagfornyelsen legger føringer for, og gir muligheter til arbeid med lytting i klasserommet. Spørsmålene som stilles er hvordan lyttebegrepet kommer til syne i kompetansemålene, og hvordan lyttebegrepet kan knyttes til verdier og prinsipper i overordnet del. Motivasjonen for å gjennomføre studien har vært å gi lytteferdigheten en større plass i forskningen, siden det er et felt som det ikke er forsket mye på. Gjennom funnene kommer det fram at lyttebegrepet enkelte ganger blir nevnt eksplisitt i kompetansemålene og overordnet del, men at begrepet i større grad kommer implisitt til syne gjennom for eksempel samtalebegrepet. Videre kan utvikling av muntlige ferdigheter og lytteferdigheten ses på som et mål i seg selv, men også som middel til å oppnå faglig forståelse. Av det siste funnet kommer det fram at lyttebegrepet kan knyttes til læreplanbegrepene kritisk tenkning og dybdelæring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18846 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | «Hvis tale er sølv, så er lytting gull». En kvalitativ dokumentanalyse om lyttebegrepet i Fagfornyelsen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |