dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.author | Moe, Guro Hogseth | |
dc.contributor.author | Olavsen, Amanda | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T09:45:51Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T09:45:51Z | |
dc.date.issued | 2020-05-25 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å undersøke om Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjennom sine fremstillinger av begrepene medvirkning og medbestemmelse, gir oss større innsikt om hva begrepene faktisk innebærer i skolen. Dette gjør vi ved å gjennomføre temasentrert tekstanalyse av læreplanen – herunder overordnet del og læreplaner for fag – der hovedfokuset likevel er på overordnet del. I tillegg undersøker og analyserer vi begrepene i lys av tre styringsdokumenter som ble publisert i forkant av reformen. Analysen gjøres i fire deler, der den første delen baserer seg på tre “før-reform”-dokumenter (NOU’er og stortingsmelding), mens de tre påfølgende analysedelene er tilknyttet tre ulike tolkningsperspektiver, henholdsvis sender-, mottaker- og saksorientert tolkning. At både medvirkning og medbestemmelse ble inkludert i denne studien, og ikke bare ett av begrepene, er fordi de synes å være begreper som altfor ofte blir forvekslet og omtalt som om de skulle bety det samme.
Vi drøftet funn under hver av analysedelene, før vi avslutningsvis så på alle funnene i sammenheng. Noen av fellesnevnerne var mangel på klare definisjoner, eksplisitte forklaringer og konkrete beskrivelser vedrørende praktiseringen av begrepene i skolen. Vi innså at vi måtte henvende oss til annen teori, da vi gjennomgående satt igjen med en følelse av at læreplanens beskrivelser var i overkant svevende.
Vi har et ønske om at avhandlingen skal være en bidragsyter hva gjelder å innse behovet for en felles forståelse av begrepene medvirkning og medbestemmelse, slik at lærerne ikke er redde eller usikre når det gjelder å slippe elevene til i skolehverdagen, og dermed kan praktisere undervisning på best mulig måte. Denne avhandlingen er også rettet mot konstruktører av nasjonale læreplaner, i håp om at en endring vil skje i en fremtidig revidert læreplan. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18850 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Medvirkning | en_US |
dc.subject | Elevmedvirkning | en_US |
dc.subject | Medbestemmelse | en_US |
dc.subject | Elevmedbestemmelse | en_US |
dc.subject | Læreplan | en_US |
dc.subject | LK20 | en_US |
dc.subject | Tekstanalyse | en_US |
dc.subject | Temasentrert | en_US |
dc.subject | Kvalitativ studie | en_US |
dc.subject | Demokrati | en_US |
dc.title | Medvirkning og medbestemmelse - Finnes det svar i LK20 på hva begrepene betyr? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |