Elevers resonnering i modellering. En kvalitativ studie av elevers resonnementer i arbeid med modelleringsoppgaver
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18865Dato
2020-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pleym, MarkusSammendrag
Bakgrunn for studien kom til høsten 2019 i forbindelse med fordypning i matematikkdidaktikk. Her fikk jeg bedre kjennskap til modellering og fagfornyelsen. Modellering og problemløsning har i tillegg vært et område innenfor matematikken som jeg har funnet interessant i lang tid. Basert på den nye fagfornyelsen og hvordan den skal implementeres formulerte jeg følgende problemstilling for min masteroppgave:
Hvordan resonnerer elever som er vant til tradisjonell undervisning mellom seg når de arbeider med en modelleringsoppgave i grupper?
For å besvare problemstillingen ble det formulert tre forskningsspørsmål. Teorikapittelet presenterer relevant teori knyttet til modellering, resonnering, bevis og kvalitet i undervisningen. Her kan elevenes handlinger innenfor modelleringsoppgaver, modelleringsmodeller og bevis trekkes fram. Videre defineres begrepene og de ulike definisjonene til teorien og knyttes opp mot min studie.
Metodekapittelet presenterer studiens forskningsdesign, før utvalgsprosessen og datainnsamlingsprosedyren knyttet til observasjon med lydopptak og gruppeintervju presenteres. Videre beskriver jeg analyseprosessen og presentasjonen av datamaterialet. Videre vurderer jeg studiets kvalitet gjennom begrepene validitet og reliabilitet, samt etiske aspekter. Til slutt ser jeg på metodiske utfordringer ved studien.
Resultatkapittelet er delt opp i tre hoveddeler: 4.1 Intervjuet, som ser på elevenes opplevelser med tema. 4.2 Elevenes handlinger i arbeid med en modelleringsoppgave. 4.3 Elevenes resonnementer sett i lys av bevis.
Diskusjonskapittelet oppsummerer først oppgavens funn. Deretter drøftes resultatene til de tre forskningsspørsmålene. Kapittelet avsluttes med en oppsummering av problemstillingen.
I avslutningen diskuterer jeg hva masterprosjektet har bidratt til i egen læring, samt veien videre.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: