dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin | |
dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Bjørvik, Nora Johanne | |
dc.contributor.author | Bratbak, Linn Kristin | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T12:03:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T12:03:46Z | |
dc.date.issued | 2020-06-01 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke styrker og svakheter lærere erfarer med skoleprogrammet LINK – livsmestring i norske klasserom, og hvilke erfaringer lærere har med Følelsesskolen i LINK i arbeidet med emosjonell kompetanse. Hensikten er å belyse hvordan skoleprogrammet LINK kan bidra som et helsefremmende tiltak i forhold til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20). I løpet av de siste årene har det vært rapportert en økning i psykiske plager hos barn og ungdom, og gjennom å arbeide bevisst med emosjoner kan skolen bidra til å øke elevenes emosjonelle kompetanse og slik ruste barn til å mestre eget liv.
Forskningsprosjektet er en kvalitativ intervjustudie med en hermeneutisk forskningsstrategi. Studiens empiri bygger på individuelle intervjuer med tre lærere som arbeider på mellomtrinnet og som bruker LINK i sin undervisning. Empirien er analysert ved hjelp av tematisk analysemetode. Sentrale funn er at LINK bidrar til å sette fokus på livsmestrings-tematikken, men har en utfordrende utforming. Animasjonsbruken anses som lite gunstig for elever på mellomtrinnet, og det erfares også at LINK kunne hatt større fokus på praktiske aspekter med livet. Studiens funn viser også at Følelseskolen bidrar til å øke bevisstheten om emosjoner, at positive relasjoner er sentralt og at lærerkompetansen erfares som noe mangelfull.
Denne studien konkluder med at livsmestringstematikken er kompleks og tidkrevende. Det er derfor viktig at lærere er særlig bevisst egen emosjonell kompetanse og benytte en følelsesfokusert tilnærming i arbeidet med barn for å utvikle deres evne til å mestre eget liv. Lærere må kunne utøve profesjonelt skjønn i arbeidet med livsmestringstematikken, da en innføring av et helsefremmende skoleprogram som LINK ikke nødvendigvis bidrar til å utvikle barns emosjonelle kompetanse og evne til å mestre eget liv. Å undervise i det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» krever med andre ord en bred kompetanse hos læreren. Hva som skal inngå i denne kompetanse bør bli mer tydeliggjort i lærerutdanningene og styringsdokumenter. Viktigst er det at man som lærer legger til rette for at elevene kan oppleve glede, mestring og realisere sitt potensial. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18868 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Livsmestring | en_US |
dc.subject | LINK - livsmestring i norske klasserom | en_US |
dc.subject | Emosjonell kompetanse | en_US |
dc.subject | Emosjoner | en_US |
dc.subject | Livsmestring i barneskolen | en_US |
dc.subject | Livsmestring på mellomtrinnet | en_US |
dc.subject | Følelsesskolen | en_US |
dc.subject | Folkehelse og livsmestring | en_US |
dc.subject | Å mestre eget liv | en_US |
dc.subject | Livsmestringskompetanse | en_US |
dc.title | Å forberede elever på å mestre livet. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med skoleprogrammet LINK og Følelsesskolen i et livsmestringsperspektiv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |