Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørndal, Kristin
dc.contributor.advisorSørensen, Yvonne
dc.contributor.authorBjørvik, Nora Johanne
dc.contributor.authorBratbak, Linn Kristin
dc.date.accessioned2020-07-16T12:03:46Z
dc.date.available2020-07-16T12:03:46Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke styrker og svakheter lærere erfarer med skoleprogrammet LINK – livsmestring i norske klasserom, og hvilke erfaringer lærere har med Følelsesskolen i LINK i arbeidet med emosjonell kompetanse. Hensikten er å belyse hvordan skoleprogrammet LINK kan bidra som et helsefremmende tiltak i forhold til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20). I løpet av de siste årene har det vært rapportert en økning i psykiske plager hos barn og ungdom, og gjennom å arbeide bevisst med emosjoner kan skolen bidra til å øke elevenes emosjonelle kompetanse og slik ruste barn til å mestre eget liv. Forskningsprosjektet er en kvalitativ intervjustudie med en hermeneutisk forskningsstrategi. Studiens empiri bygger på individuelle intervjuer med tre lærere som arbeider på mellomtrinnet og som bruker LINK i sin undervisning. Empirien er analysert ved hjelp av tematisk analysemetode. Sentrale funn er at LINK bidrar til å sette fokus på livsmestrings-tematikken, men har en utfordrende utforming. Animasjonsbruken anses som lite gunstig for elever på mellomtrinnet, og det erfares også at LINK kunne hatt større fokus på praktiske aspekter med livet. Studiens funn viser også at Følelseskolen bidrar til å øke bevisstheten om emosjoner, at positive relasjoner er sentralt og at lærerkompetansen erfares som noe mangelfull. Denne studien konkluder med at livsmestringstematikken er kompleks og tidkrevende. Det er derfor viktig at lærere er særlig bevisst egen emosjonell kompetanse og benytte en følelsesfokusert tilnærming i arbeidet med barn for å utvikle deres evne til å mestre eget liv. Lærere må kunne utøve profesjonelt skjønn i arbeidet med livsmestringstematikken, da en innføring av et helsefremmende skoleprogram som LINK ikke nødvendigvis bidrar til å utvikle barns emosjonelle kompetanse og evne til å mestre eget liv. Å undervise i det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» krever med andre ord en bred kompetanse hos læreren. Hva som skal inngå i denne kompetanse bør bli mer tydeliggjort i lærerutdanningene og styringsdokumenter. Viktigst er det at man som lærer legger til rette for at elevene kan oppleve glede, mestring og realisere sitt potensial.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18868
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectLINK - livsmestring i norske klasseromen_US
dc.subjectEmosjonell kompetanseen_US
dc.subjectEmosjoneren_US
dc.subjectLivsmestring i barneskolenen_US
dc.subjectLivsmestring på mellomtrinneten_US
dc.subjectFølelsesskolenen_US
dc.subjectFolkehelse og livsmestringen_US
dc.subjectÅ mestre eget liven_US
dc.subjectLivsmestringskompetanseen_US
dc.titleÅ forberede elever på å mestre livet. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med skoleprogrammet LINK og Følelsesskolen i et livsmestringsperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)