dc.contributor.advisor | Jakhelln, Rachel | |
dc.contributor.author | Bjune, Thomas | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T12:07:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T12:07:58Z | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.description.abstract | Praksissjokket er et problem i skolen. En følelse av stress, svake mestringsopplevelser og en konflikt mellom egne forventninger og situasjonens reelle bilde, fører til frafall av nyutdannede lærere i skolen. Denne studien presenterer nyutdannede lærere som har kommet gjennom de første årene i yrkeslivet, og i så måte taklet praksissjokket. Deres erfaringer skal ses i lys av selvbestemmelsesteoriens basale behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet, og skal i tillegg basere seg på relevant forskning på læreres resilience og hvordan skoler møter utfordringen med lærer-retention. Studien har følgende problemstilling: «Hvordan erfarer nyutdannede lærere at de basale behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet blir påvirket i møte med skolen som ny arbeidsplass?» | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18869 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | Selvbestemmelsesteorien | en_US |
dc.subject | Praksissjokket | en_US |
dc.subject | Edward L. Deci | en_US |
dc.subject | Richard M. Ryan | en_US |
dc.subject | Frafall | en_US |
dc.subject | Nyutdannede lærere | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | "Som å være på en annen planet".
En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere erfarer at de basale behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet blir vektlagt i møte med skolen som ny arbeidsplass. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |