dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Tunstad, Sondre | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T12:14:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T12:14:14Z | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.description.abstract | I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett på hvordan elever opplever undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve. I 2020 innføres gradvis en ny læreplan i matematikk med større fokus på undersøking. Tradisjonelle oppgaver og undersøkende oppgaver stiller forskjellige kognitive krav, og det vil derfor være spennende å se hvordan elever opplever de forskjellige oppgavene.
Studiet er av typen mixed methods, der den kvalitative delen er mest vektlagt. Jeg har en pragmatisk tilnærming, der jeg har benyttet meg av flere metoder og former for datainnsamlinger. I den kvantitative delen svarte elevene på et spørreskjema basert på en prøve jeg og læreren utformet. I den kvalitative delen valgte jeg ut fire elever basert på spørreskjemaet, der hensikten var å utdype svarene som kom frem i spørreskjemaet.
Studien viser at elevers opplevelse av oppgavene i hovedsak går ut på vanskelighetsgrad og engasjement. Tre av elevene jeg intervjuet anså de tradisjonelle oppgavene som lett fordi de var vist på tavlen før og ofte inneholdt lik struktur. Det at oppgavene ofte var lik i strukturen krever at en bruker samme fremgangsmåte for å løse oppgavene, noe to av elevene anså som ensformig og kjedelig. En av elevene hoppet over de tradisjonelle oppgavene fordi eleven ifølge seg selv ikke kunne det. Elevene synes de undersøkende oppgavene var utfordrende, noe tre av elevene jeg intervjuet anså som gøy. Det at oppgavene stilte krav til å bruke egen kompetanse på en annen måte og tenke selv var utfordrende, noe de likte. En av elevene som synes de tradisjonelle oppgavene var lett mestret ikke de undersøkende oppgaven på grunn av lange setninger og mye informasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18871 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Tradisjonell | en_US |
dc.subject | Undersøkende | en_US |
dc.subject | Sequential | en_US |
dc.subject | Mixed | en_US |
dc.subject | Spørreskjema | en_US |
dc.subject | Intervju | en_US |
dc.subject | Prøve | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Elevenes opplevelse av oppgaver i matematikk.
En mixed methods studie om elevers opplevelse av undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve i matematikk. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |