Show simple item record

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorTunstad, Sondre
dc.date.accessioned2020-07-16T12:14:14Z
dc.date.available2020-07-16T12:14:14Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractI mitt mastergradsprosjekt har jeg sett på hvordan elever opplever undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve. I 2020 innføres gradvis en ny læreplan i matematikk med større fokus på undersøking. Tradisjonelle oppgaver og undersøkende oppgaver stiller forskjellige kognitive krav, og det vil derfor være spennende å se hvordan elever opplever de forskjellige oppgavene. Studiet er av typen mixed methods, der den kvalitative delen er mest vektlagt. Jeg har en pragmatisk tilnærming, der jeg har benyttet meg av flere metoder og former for datainnsamlinger. I den kvantitative delen svarte elevene på et spørreskjema basert på en prøve jeg og læreren utformet. I den kvalitative delen valgte jeg ut fire elever basert på spørreskjemaet, der hensikten var å utdype svarene som kom frem i spørreskjemaet. Studien viser at elevers opplevelse av oppgavene i hovedsak går ut på vanskelighetsgrad og engasjement. Tre av elevene jeg intervjuet anså de tradisjonelle oppgavene som lett fordi de var vist på tavlen før og ofte inneholdt lik struktur. Det at oppgavene ofte var lik i strukturen krever at en bruker samme fremgangsmåte for å løse oppgavene, noe to av elevene anså som ensformig og kjedelig. En av elevene hoppet over de tradisjonelle oppgavene fordi eleven ifølge seg selv ikke kunne det. Elevene synes de undersøkende oppgavene var utfordrende, noe tre av elevene jeg intervjuet anså som gøy. Det at oppgavene stilte krav til å bruke egen kompetanse på en annen måte og tenke selv var utfordrende, noe de likte. En av elevene som synes de tradisjonelle oppgavene var lett mestret ikke de undersøkende oppgaven på grunn av lange setninger og mye informasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18871
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectTradisjonellen_US
dc.subjectUndersøkendeen_US
dc.subjectSequentialen_US
dc.subjectMixeden_US
dc.subjectSpørreskjemaen_US
dc.subjectIntervjuen_US
dc.subjectPrøveen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleElevenes opplevelse av oppgaver i matematikk. En mixed methods studie om elevers opplevelse av undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve i matematikk.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)