Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorEliassen, Maja Nordheim
dc.contributor.authorNordgård, Kamilla
dc.date.accessioned2020-07-17T10:06:16Z
dc.date.available2020-07-17T10:06:16Z
dc.date.issued2020-05-13
dc.description.abstractDette er en masteroppgave som er en kvalitativ studie hvor problemstillingen lyder som følgende: «Hvordan utøver elevene kritisk literacy i møte med nye tekster?». Vi har avgrenset studien ved å fokusere på hvordan elevene vurderer avsenderen av en tekst, og om de kan reflektere rundt underliggende motiv. Vi har gjennomført fire undervisningsøkter i en klasse på tiende årstrinn, der fokuset har vært kritisk literacy. Etter undervisningen utførte vi semistrukturert intervju med seks elever. For å finne ut om elevene utøver kritisk literacy, plukket vi ut tre sammensatte tekster fra internett som la rammene for intervjuet slik at vi kunne få et innblikk i elevenes vurderingsprosess. Vi har brukt teori om retorikk og kommunikasjonsteori for å måle hvordan elevene utøver kritisk literacy. Vi har funnet ut at elevene klarer å vurdere avsender og underliggende motiv i en tekst dersom elevene blir oppfordret til det. Studien viser også at modellering og eksplisitte spørsmål fungerer som gode undervisningsmetoder for å utvikle elevenes literacy.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18886
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectKritisk literacyen_US
dc.titleMan skal ikke ta alt for god fisk - En studie om hvordan elever utøver kritisk literacy i møte med nye tekster på internett.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)