dc.description.abstract | Oppgaven handler om intern kompetanseutvikling i offentlige og private
organisasjoner. Oppgavens hensikt var å prøve å avdekke om det eksisterer
forskjeller mellom offentlige og private ledere når det gjelder ledernes
oppfatninger av den interne kompetanseutviklingen i organisasjonen, samt om det
er forskjeller mellom offentlige og private lederes bidrag til medarbeidernes
interne kompetanseutvikling.
Oppgavens ramme er bygd opp rundt ulike teoribidrag. Disse teoribidragene
handler i korte trekk om ulike komponenter som kompetanse, kunnskap,
ferdigheter, evner og holdninger. Teoribidrag fra Senge (1990) og Nonaka og
Takeuchi (1995) presenteres, samt bidrag fra Strand (2001) hvor han setter
søkelyset på ledelse. Oppgaven omhandler også sentrale faktorer knyttet til
kompetanseutvikling og læring. Det ble foretatt intervjuer av 20 ledere,
henholdsvis ti ledere fra offentlige sektor og ti ledere fra privat sektor. Resultatene
fra denne undersøkelsen indikerer at det er visse forskjeller mellom offentlige og
private ledere, når det gjelder ledernes oppfatninger, og sist men ikke minst
ledernes bidrag til hver enkelt medarbeiders utvikling av kompetanse internt i
organisasjonen. | en |