Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Svein Ottar
dc.contributor.authorBerdal, Bernhard
dc.date.accessioned2020-08-17T11:15:04Z
dc.date.available2020-08-17T11:15:04Z
dc.date.issued2019-07-29
dc.description.abstractUtvannet tørrfisk i porsjonspakninger av premium kvalitet er et produkt som flere norske produsenter nå ønsker å eksportere. Spesielt er det italienske markedet interessant på grunn av lange og mange tradisjoner for konsum av tørrfisk. Det er også det største markedet for norsk tørrfisk målt i verdi. Ekstra relevant for utvannet tørrfisk i porsjonspakninger er nye forbrukertrender i det italienske markedet som bekvemmelighet og sunnhet. Formålet til denne studien har vært å avdekke hvordan italienske forbrukere opplever produktet og hva som påvirker deres opplevelse og kjøpsintensjoner. Produktegenskaper som sensoriske og helsemessige egenskaper, premium- og unikhetsegenskaper, tradisjons- og innovasjonsegenskaper, og bekvemmelighetsegenskaper kan påvirke forbrukeres tilfredshet og kjøpsintensjon for utvannet tørrfisk. I tillegg har jeg i denne undersøkelsen kartlagt om individuelle trekk som interesse for fisk og helse, behov for unikhet, nostalgi og interesse for tradisjon, innovasjonstilbøyelighet, og bekvemmelighetsorientering påvirker italienske forbrukeres produktopplevelse og kjøpsintensjoner. Hensikten har vært å kunne peke på sentrale produktegenskaper som kan utgjøre konkurransefortrinn og hvilke konsumentsegmenter produsenter burde rette seg inn mot. Studien er gjennomført ved at de rekrutterte respondentene til studien har fått utlevert filet av utvannet tørrfisk som de har tilberedt hjemme og deretter besvart et spørreskjema i tilknytning til konsumopplevelsen. Av de viktigste resultatene som kom fram var det at sensoriske og helsemessige egenskaper som smak, konsistens, utseende og sunnhet er sentralt for tilfredshet med produktet. Derfor vil det være viktig å kommunisere et budskap om at produktet har gode kvaliteter med god smak, bra utseende og er bra for helsa. Individuelle trekk som påvirker opplevelse av utvannet tørrfisk, er først og fremst interesse for tradisjon og interesse for fisk og helse. Italienske forbrukere oppfatter utvannet tørrfisk som tradisjonelt og verdsetter tradisjonsegenskaper som norsk opphav. Med gode vurderinger av sunnhet og forbrukere som verdsetter sunne matprodukter vil det være viktig å fremheve de helsemessige fordelene samt sensoriske kvaliteter og opphav i markedsføring av produktet. Forbrukerne er også opptatt av bekvemmelighet slik at produktets økte bekvemmelighet i forhold til tradisjonell tørrfisk i Italia bør fremheves.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18978
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleHvordan evaluerer italienske forbrukere utvannet tørrfisk fra Norge?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)