Show simple item record

dc.contributor.advisorAntonsen, Yngve
dc.contributor.authorAase, Ingvild
dc.date.accessioned2020-08-28T10:17:32Z
dc.date.available2020-08-28T10:17:32Z
dc.date.issued2020-05-16
dc.description.abstractRektor er pedagogisk leder i skolen. Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en mal om krav og forventninger som det er rimelig å forvente av en rektor. Ett av disse kravene er at rektor skal sørge for at skolen har høy kvalitet i opplæringen. Gjennom dette er rektor ansvarlig for elevenes læringsresultater, og for å legge til rette for gode læringsprosesser på skolen. Rektor har ansvaret for at alle ansatte får veiledning og støtte i arbeidet med å skape godt læringsmiljø for elevene. Videre er rektors evne til å nyttiggjøre relevant kunnskapsgrunnlag for skolens kvalitetsarbeid avgjørende. Resultater fra kartleggingsprøver er et eksempel på relevant kunnskapsgrunnlag. Denne studien tar utgangspunkt i å undersøke hvordan rektor følger opp kartleggingsresultater, sett fra læreres perspektiv. Gjennom et kvalitativt forskningsopplegg har jeg intervjuet et antall lærere og spurt dem hvordan de erfarer rektors oppfølging. Jeg har analysert og tolket innsamlet data ved å ta i bruk tematisk analyse som metode, og drøftet de viktigste funnene opp mot eksisterende forskning om oppfølging av kartleggingsresultater, og opp mot ledelsesteorier og organisasjonsteori. Studien viser at lærere erfarer stress i forbindelse med kartleggingsprøver på to måter; når praktiske problem oppstår i forbindelse med gjennomføring, og når de vet at det er elever som ikke mestrer kartleggingsprøver og likevel må gjennomføre. Den viser også at det er en vanlig strategi fra rektorer sin side å presentere resultater i profesjonsfellesskapet, men at den videre oppfølgingen er svært varierende. Lærere opplever rektor sin oppfølging av kartleggingsresultater som nyttig, og den har betydning for hvordan de forholder seg til kartlegging. Når rektor følger opp resultatene, viser studien at det oppleves både som anerkjennelse, støtte og som positiv form for kontroll. Funn viser også at en slik oppfølging har betydning for lærernes holdning til arbeidet med kartlegging i skolen. Det kan se ut til at rektorer ikke nødvendigvis vet hvor viktig deres rolle er i oppfølgingen av kartleggingsresultater. Min mastergradsoppgave kan derfor være et bidrag til å synliggjøre nettopp dette.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19170
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLPU-3900
dc.subjectelevresultateren_US
dc.subjectkartleggingsresultateren_US
dc.subjectrektor som pedagogisk lederen_US
dc.subjectoppfølging av kartleggingsresultateren_US
dc.subjectresultatstyringen_US
dc.subjectelevdataen_US
dc.subjectkartleggingsprøveren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleRektor som pedagogisk leder. Oppfølging av kartleggingsresultateren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)