dc.contributor.advisor | Bjørndal, Cato | |
dc.contributor.author | Grønnvoll, Knut Harald | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T12:36:15Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T12:36:15Z | |
dc.date.issued | 2020-06-03 | |
dc.description.abstract | Sammendrag.
Dette har vært en lang prosess som på mange måter startet rundt årtusenskiftet på Selnes skole i Tromsø, hvor rektor en dag kom til meg og spurte om jeg kunne være øvingslærer, som det het da, for fire studenter fra UiT. Dette var starten for min interesse for veiledning.
Denne studien er del av et mer langsiktig utviklingsarbeid der siktemålet er å utvikle en løsningsfokusert modell for elevsamtaler. Hovedpoenget med var å finne ut hvordan elever og lærere opplever løsningsfokuserte veiledningssamtaler løsningsfokuserte veiledningssamtaler. Dette gjorde jeg gjennom å kurse tre av mine kolleger i bruken av denne veiledningsmetoden og la hver av dem prøve metoden på tre av sine kontaktelever gjennom et skoleår. Gjennom denne studien mener jeg å kunne bidra med kunnskap om hvordan løsningsbaserte samtaler har blitt opplevd og de mulige positive endringene disse samtalene har ført med seg, slik at flere elever og lærere kan oppleve hvordan dette verktøyet fungerer for dem.
Min forskningsinteresse retter seg altså mot hvordan man kan benytte en veiledningsmetode som opprinnelig ble utviklet av Insoo Kim Berg i USA for bruk i kliniske miljø til å veilede elever i den norske grunnskolen. Denne veiledningsmetoden har blitt utviklet fra kliniske miljø til å kunne veilede voksne i andre sammenhenger, som studenter i praksis eller nye lærere.
Elevsamtaler er obligatoriske i den norske skolen, noen av disse er pålagt av skoleledelsen mens andre er mer tilfeldig gjennomført gjennom skoleåret. Selv om disse samtalene er obligatoriske, legges det få føringer for hvordan samtalene skal gjennomføres. Med tanke på at forskning peker på at enkelte samtaleferdigheter bidrar til opplevd empati, bør det gjøres mer forskningsarbeid for å hjelpe den enkelte lærer til å kunne gjennomføre bedre samtaler med sine elever.
Forskningsspørsmålet mitt skal rette seg mot hvordan veiledningsmetoder oppleves av både elever og lærere i samtaler mellom disse. Siden jeg har jobbet mest med løsningsorientert veiledning med elever, og har positive erfaringer med dette i tidligere oppgaver jeg har skrevet, ønsker jeg å begrense problemstillingen til akkurat denne veiledningsmetoden.
Forskningsspørsmålet blir derfor slik:
«Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?»
Emneord:
Løsningsbasert
Løsningsorientert
Løsningsfokusert
Veiledning
Elevsamtalen
Empati | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19182 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LPU-3900 | |
dc.subject | Veiledning | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler.
Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |