Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Fredrik
dc.contributor.authorBoine, Lone Merete Nergård
dc.date.accessioned2020-09-08T09:59:34Z
dc.date.available2020-09-08T09:59:34Z
dc.date.issued2019-10-26
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne masteroppgaven er hvilke erfaringer lærere har når de har elever med dysleksi i klassen, som får lese- og skrivestøtte av digitale hjelpemidler. Studien baserer seg på semistrukturerte intervjuer med tre lærere som jobber i mellomtrinnet og ungdomsskolen i tre ulike kommuner i Norge. Problemstillingen for oppgaven har vært: Hva forteller lærere om sine erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler som lese- og skrivestøtte for elever med en dysleksidiagnose? Kompetanseheving i digitale hjelpemidler ser ut til å være en utfordring for to av tre informanter. Dette er noe som viser seg å være gjeldende i dagens skole, da mange lærere ikke får tilstrekkelig kompetanseheving og tilgang til videreutdannelse. Denne problemstillingen viser seg også å stemme i ulike studier jeg har henvist til i oppgaven. Selv om disse utfordringene viste seg å gjelde, var likevel alle mine informanter positive til digitale hjelpemidler som lese- og skrivestøtte for elever med dysleksi. Alle informantene beskrev under intervju at de så at digital støtte, var med på å bidra til progresjon hos elevene deres.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19245
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectDysleksien_US
dc.subjectDigitale hjelpemidleren_US
dc.subjectLærer i arbeid med digitale hjelpemidleren_US
dc.titleLæreres erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler, for elever med en dysleksidiagnoseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)