Læreres erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler, for elever med en dysleksidiagnose
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19245Date
2019-10-26Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Boine, Lone Merete NergårdAbstract
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er hvilke erfaringer lærere har når de har elever med dysleksi i klassen, som får lese- og skrivestøtte av digitale hjelpemidler.
Studien baserer seg på semistrukturerte intervjuer med tre lærere som jobber i mellomtrinnet og ungdomsskolen i tre ulike kommuner i Norge. Problemstillingen for oppgaven har vært:
Hva forteller lærere om sine erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler som lese- og skrivestøtte for elever med en dysleksidiagnose?
Kompetanseheving i digitale hjelpemidler ser ut til å være en utfordring for to av tre informanter. Dette er noe som viser seg å være gjeldende i dagens skole, da mange lærere ikke får tilstrekkelig kompetanseheving og tilgang til videreutdannelse. Denne problemstillingen viser seg også å stemme i ulike studier jeg har henvist til i oppgaven. Selv om disse utfordringene viste seg å gjelde, var likevel alle mine informanter positive til digitale hjelpemidler som lese- og skrivestøtte for elever med dysleksi. Alle informantene beskrev under intervju at de så at digital støtte, var med på å bidra til progresjon hos elevene deres.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: