Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Rigmor
dc.contributor.authorHaugan, Martha Helen
dc.contributor.authorNordhus, Andrea Freim
dc.date.accessioned2020-09-08T10:52:04Z
dc.date.available2020-09-08T10:52:04Z
dc.date.issued2020-05-29
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvilken oppfatning matematikklærere har av dybdelæring, og hvordan de ser for seg at en kan tilrettelegge for slik læring i praksis. Vi gjennomførte kvalitative dybdeintervjuer med tre matematikklærere for å belyse problemstillingen vår. Intervjuene var semistrukturerte og de ble gjennomført individuelt. Forskningsdeltakerne var tre lærere fra ulike trinn, og ved ulike skoler. Det empiriske materialet som danner grunnlag for analysen og den påfølgende diskusjonen, er således basert på forskningsdeltakernes intervjuutsagn. Funnene våre viser at lærerne samlet sett anså begrepsmessig forståelse, prosedyrekunnskap, resonnementer, anvendelse og metakognisjon og selvregulering som sentrale komponenter i dybdelæringsbegrepet i matematikk. Funnene våre er langt på vei i tråd med den oppfatningen av dybdelæring som framkommer i styringsdokumentene som danner grunnlaget for begrepets plass i norsk skole. Mye kan likevel tyde på at læringsbegrepet må utvides, dersom det skal ivareta de ulike elevforutsetningene en møter i skolen. Læringa må ta utgangspunkt i elevenes forståelsesverden, og således legge til rette for at de kan ha en kroppslig, relasjonell og affektiv tilnærming i læringsprosessen. I tilrettelegging for dybdelæring i matematikkundervisningen viser våre funn at en undersøkende tilnærming til faget vil kunne fremme dybdelæring. En undersøkende tilnærming til matematikkfaget legger til rette for at elevene utvikler de fem overnevnte komponenter. I denne sammenheng blir det lagt vekt på hvordan en undersøkende tilnærming ivaretar prinsippet om tilpasset opplæring. Videre legges det vekt på at en trygg og undersøkende klasseromskultur er en forutsetning for at dette skal skje.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19254
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleDybdelæring i matematikkfaget. En kvalitativ studie av tre matematikklæreres oppfatning av dybdelæringsbegrepet og deres tilrettelegging for slik læring i matematikkundervisningen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)