dc.contributor.advisor | Sandaunet, Anne Grete | |
dc.contributor.author | Løkvoll, Maria Agnete Vatne | |
dc.date.accessioned | 2020-09-25T14:24:18Z | |
dc.date.available | 2020-09-25T14:24:18Z | |
dc.date.issued | 2020-05-29 | en |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er festivalledelse. Jeg gikk åpent inn i oppgaven med hensikt om å få mer innsikt om festivalledelse. For å kunne få mer innsikt valgte jeg å se på to festivaler: Tromsø Internasjonale Filmfestival og Riddu Riđđu Festivála. Festivalene har eksistert i ca. 30 år, og derfor betraktet jeg de som vellykket.
I denne oppgaven har jeg valgt å ha en hovedproblemstilling, samt bruke to forskningsspørsmål for å ramme inn oppgaven på en god måte. Problemstillingen forteller noe om hvordan jeg har sett på festivalledelse i et praksisperspektiv, og ønsket å finne innhold til begrepet.
Problemstillingen min er: «Hvordan utøves festivalledelse i to festivaler som lykkes?»
Tilhørende forskningsspørsmål:
a) Hvordan utformes og ledes festivalorganisasjonen?
b) Hvordan ser nettverksarbeidet ut i festivalorganisasjonen?
Dette er en kvalitativ studie, og den preges derfor av et kvalitativt design. Problemstillingen betrakter jeg som en eksplorerende problemstilling. Når det gjelder forskningsstrategien har jeg brukt en abduktiv tilnærming. Videre har jeg brukt semistrukturert dybdeintervju for å samle inn data, med tilhørende intervjuguide. Utvalget besto av informanter fra begge festivalene, tilsammen åtte informanter. I analysen av empirien brukte jeg en temaorientert tilnærming.
Resultatene i dette studiet viste at frihet under ansvar var sentralt. Innholdet i dette uttrykket gikk ut på at informantene opplevde frihet i sine stillinger. Friheten ga betydning for at de selv kunne ta beslutninger og løse arbeidsoppgaver innenfor noen rammer. Rammene i dette tilfellet var gjerne budsjett og mål for festivalen. Et annet sentralt funn var betydningen samarbeidene med nettverket hadde å si for deres arbeid. Dette utgjorde store deler av deres daglige oppgaver, og de var svært opptatt av samarbeidene og at det skulle oppleves verdifullt for begge parter. Sammen utgjør disse funnene et helhetlig bilde av en hvordan ledelse utøves i to festivaler som lykkes. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19484 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3902 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.title | Festivalledelse - Frihet under ansvar og fokus på nettverksarbeid. En kvalitativ studie av Tromsø Internasjonale Filmfestival og Riddu Riđđu Festivála. | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |