Hva får ansatte til å bli?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19488Dato
2020-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Potekhina, IlonaSammendrag
Frivillig turnover er en kompleks prosess med mange konsekvenser som berører flere aktører. Denne oppgaven ser på frivillig turnover fra arbeidsgivers perspektiv og tar for seg «positiv» side av frivillig turnover, det vil si ønske om å bli værende i en organisasjon. Formålet med oppgaven er å svare på følgende problemstilling: «Hvordan forklarer ansatte sitt ønske om å bli værende i en organisasjon?».
Oppgaven er en casestudie av hvordan ansattes opplevelse av motivasjonsvariabler er knyttet til deres ønske om å bli værende i en organisasjon. Det teoretiske rammeverket er basert på en litteraturgjennomgang som bidrar til bedre forståelse av mulige årsaker til frivillig turnoverintensjon innenfor sosial dimensjon. Teorigjennomgangen oppsummeres med en konkretisering av fire forskningsspørsmål som hjelper å besvare problemstillingen. Det første spørsmålet tar for seg analyse av den avhengige variabelen – ønske om å bli værende, og ser på hvordan ansatte oppfatter sin tid i Columbus. De tre neste forskningsspørsmålene analyserer hvordan tre uavhengige motivasjonsvariabler er knyttet til ansattes ønske om å bli værende. De tre uavhengige variablene er autonome motivasjonsfaktorer, jobbtilfredshet og relasjoner til kollegaer, som også operasjonaliseres for mer detaljert analyse.
Datainnsamling er gjennomført ved hjelp av kvalitative intervjuer med 13 informanter fra Columbus Norge avdeling Oslo. Oppgavens kvalitative datainnsamling bidrar med informasjon som ikke var gjennomgått i teori. Dette oppnås ved å gi informantene mulighet til å snakke fritt og tenke gjennom før de svarer på spørsmål. Intervjuene hjalp å samle inn informasjon om hva som motiverer ansatte fra de ansatte selv.
Oppgavens funn hjelper å svare på oppgavens problemstilling og viser at ansattes ønske om å bli værende er knyttet til en sammenheng mellom flere motivasjonsvariabler. De tre uavhengige variablene som blir analysert og diskutert i forskningsspørsmålene, fremmet tre begrep som skiller seg ut mest: introduksjons- og opplæringsprogram, teamarbeid og sammenkomster. I analysen av de tre begrepene kommer det tydelig frem at tilhørighet er en viktig faktor som gjør at ansatte ønsker å bli værende i organisasjonen. Oppgavens funn viser at tilhørighet ikke bare er viktig under introduksjons- og opplæringsprogram, men også etter introduksjonsperioden. Opplevelse av tilhørighet kan, for eksempel, oppstå ved teamorganisering og sosiale sammenkomster. Funnene tyder på at ansatte ønsker å bli værende i en organisasjon som satser på kommunikasjon og samarbeid mellom ledelse og ansatte når det gjelder utviklingen av motivasjonsfaktorer.
Nøkkelord: frivillig turnover; autonom motivasjon; jobbtilfredshet; relasjoner til kollegaer.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: